MENU

Is het veilig om de lift te nemen?

Energie opwekken… terwijl we wandelen!

19 juli 2020 Comments (0) Andere, Mobiliteit, Technologie

Een algoritme om levens te redden

Sensoren die prioritaire voertuigen detecteren en de openbare weg vrijmaken. Verkeerslichten die zich aanpassen aan real-time verkeer. Technologie die ten dienste van de verkeersveiligheid staat.

Laten we eerlijk zijn: wegverkeer is niet het gemakkelijkst te beheren in een stad. Ondanks de inspanningen om de schadelijke gevolgen van verkeersopstoppingen te beperken, lijden de meeste stedelijke centra meerdere uren per dag onder het grote aantal voertuigen op hun wegen. Hoeveel verkeerslichten we ook installeren om de files te verminderen, en tegelijk de voetgangers beter te beschermen, toch zal dit niet per se leiden tot vlotter verkeer.

Eén van de grote gevaren is de dramatische impact die dergelijke files kunnen hebben op het traject van een noodvoertuig: politieauto’s, ambulances, brandweerwagens … Voor hen is vlot verkeer cruciaal want er staan vaak levens op het spel. En zelfs als deze voertuigen bijna altijd prioriteit hebben boven andere weggebruikers, toch houdt dit ook risico’s in. En, hoe dan ook kan een ambulance in een file niet snel vooruit, of die nu prioritair is of niet.

Een kaart van de stad in real time

Twee Canadese onderzoekers van de Memorial University of Newfoundland hebben een algoritmesysteem ontwikkeld dat de verkeerslichten activeert op basis van real-time verkeer (rekening houdend met de snelheid en route van elke auto) en de mogelijke aanwezigheid van prioritaire voertuigen. Het ritme van de lichten wordt aangepast aan de doorgang van hulpdiensten, die zich gemakkelijker kunnen verplaatsen en gevaarlijke situaties kunnen vermijden. Ook worden suggesties voor verkeersvriendelijke routes naar prioritaire gebruikers gestuurd.

Met behulp van sensoren detecteert het systeem (genaamd “Emergency Vehicle Pre-emption”) voorrangsvoertuigen in het verkeer en stuurt het een signaal naar het programma dat de verkeerslichten beheert. Dit zou volgens de eerste studies de door files veroorzaakte vertragingen met 8% kunnen verminderen.

Er worden momenteel tests, gefinancierd uit Europese fondsen, uitgevoerd in het Modena Automotive Smart-gebied in Italië. Door de verschillende verzamelde gegevens over alle voertuigen in een stad te combineren, kan een real-time verkeerskaart worden gegenereerd. In Montreal lopen in sommige brandweerkazernes soortgelijke tests. De uitdaging: het ontwikkelen van een intelligent verkeersmanagementsysteem dat rekening houdt met alle beschikbare gegevens om de efficiëntie van de nooddiensten te verbeteren.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord