MENU

Vastgoedvernieuwing in Boekarest

Voetgangers weer centraal zetten om de stad beter te...

1 februari 2019 Comments (0) Mobiliteit, Vastgoed

Groot-Parijs: de grootste werf van Europa voor een betere mobiliteit

Verzadigd openbaar vervoer, dure woningen… zullen de projecten van Groot-Parijs die problemen oplossen? De grootste werf van Europa, met 200 kilometer spoorwegen en 68 stations, is gelanceerd.

Met Groot-Parijs hoopt de Franse hoofdstad de mobiliteit tussen haar centrum (de gemeente Parijs) en de 130 voorsteden die de metropool vormen, te versterken. Het moet gezegd: de Franse hoofdstad loopt serieus achter. Parijs heeft slechts 370 buslijnen, Londen 700. Idem voor het spoorwegnet: 16 metrolijnen en 16 treinlijnen in Parijs, tegenover 18 en 25 in Londen.

Een kloof die misschien wat zal gedicht worden door de investeringen die de regio Île-de-France aangekondigd heeft: 25,5 miljard euro voor de bouw van 200 kilometer spoorwegen (metro en RER) en 68 stations, tegen 2030. Doelstelling: twee miljoen Parijzenaars per dag vervoeren, de omringende gebieden en de drie Parijse luchthavens bedienen, intervoorstedelijke verbindingen creëren en vooral de levensomstandigheden van pendelaars verbeteren door hen in staat te stellen van de ene naar de andere gemeente te reizen zonder door het vaak verzadigde centrum te moeten. Een uitdaging van formaat, want elke dag pendelen 7 miljoen mensen tussen hun woning en werk. 23% van hen is voor het heentraject meer dan een uur onderweg.

De stad transformeren

Groot-Parijs is ook ontworpen om de stedelijke ontwikkeling te stimuleren rond de 68 nieuwe stations, zoals dat van Villejuif-Institut Gustave Roussy, waarlangs een cluster voor kankeronderzoek moet komen. Volgens een schatting van de Société du Grand Paris (SGP) zou de aanleg van de automatische metro binnen 25 jaar kunnen leiden tot 250.000 nieuwe woningen en 115.000 tot 315.000 nieuwe jobs.

Drie tunnelboormachines zijn tegelijk aan het werk onder de voeten van de Parijzenaars. En boven de grond, in de toekomstige wijken rond de stations, wordt volop gebouwd. Eind september 2018 werd een record gevestigd, met bijna 100.000 goedgekeurde bouwvergunningen in twaalf maanden. Een frisse wind voor Paname, dat met 21.000 inwoners/km² een van de dichtst bevolkte steden ter wereld is… en ook een van de steden die het hardst leeglopen door de bijna continu stijgende huizenprijzen. In vijf jaar tijd verloor de hoofdstad 60.000 inwoners. En de prijzen blijven maar stijgen, waardoor bescheiden gezinnen steeds verder moeten uitwijken. In tien jaar tijd is de prijs van vastgoed in Parijs met 43% gestegen. In 2018 bedroeg de prijs 9.353 euro per vierkante meter. Een stijging van 7% in slechts één jaar.

Groot-Parijs sluit zich dus aan bij de logica van een transformatie van de stad op zichzelf, met als doel de fysieke of symbolische grenzen van de buitenwijken uit te wissen door ze op te nemen in Groot-Parijs. De stad intensiveren, betekent huisvesting voor iedereen creëren rond de toekomstige stations en braakland transformeren in nieuwe stedelijke kansen.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord