MENU

Het merk met de drie strepen toont zijn HQ

Een algoritme om levens te redden

17 juli 2020 Comments (0) Andere, Architectuur, Milieu, Mobiliteit, Technologie

Is het veilig om de lift te nemen?

Liften hebben onze steden veranderd. Zal het coronavirus op zijn beurt liften veranderen? Hoe kun je je de fysieke afstand in een kubus van twee meter groot voorstellen?

Op een knop drukken. Oppervlakken aanraken. Een kleine ruimte met andere mensen delen. Het in- en uitstappen van de lift, door de verdiepingen. Zo veel handelingen, die voorheen onschuldig waren en die nu beladen zijn met een gezondheidsrisico. Onderzoekers hebben onlangs aangetoond dat druppeltjes lang in de lucht van een lift kunnen blijven hangen nadat een besmet persoon de lift heeft gebruikt. En daardoor is een lift, een eenvoudig verticaal transportmiddel, een soort ‘doos van de angst’ geworden. Toen ze werden gecreëerd, was het grootste dilemma van de gebruikers eenvoudiger. De vraag was enkel of een man zijn hoed moest afzetten als er ook een vrouw in de lift aanwezig was.

Pictogrammen in de liften van het bedrijf Hitachi. ©Hitachi.

Sinds de Covid-19 crisis, zijn er overal borden, instructies, maximale capaciteit, geldispensers, afgebakende gebieden, wachtrijen en wachttijden opgedoken. Om nog maar te zwijgen van het dragen van mondmaskers of het gebruik van ellebogen of een zakdoek om op de juiste knop te drukken. Of, zoals in Korea, het verbod om in een lift te praten, om de mond dicht te houden en de risico’s te beperken.

De lift veilig maken, voor jezelf en anderen

Sommige wetenschappers beweren echter dat het risico om ziek te worden in een lege lift vrij laag is, in tegenstelling tot het openbaar vervoer, werkplekken, restaurants, kortom plaatsen waar mensen meer tijd doorbrengen dan in een lift. Met uitzondering van één geval in Korea, werd geen transmissie van Covid ten gevolge van het gebruik van een lift vastgesteld.

In dit winkelcentrum in Bangkok werden pedalen geïnstalleerd om toegang tot de verdiepingen te kiezen, om op die manier het risico op infectie te verminderen. © DR

Toch nemen de initiatieven op dit gebied toe. Fabrikanten werken aan contactloze startsystemen, ventilatieapparatuur of ontsmettingstoestellen die zijn uitgerust met UV-stralen. Intelligente computersystemen worden getest om het verkeer te regelen, waarbij het principe van ”bestemmingsverkeer”, dat al in modernere liften worden gebruikt, wordt verfijnd : alle werknemers van de 12de verdieping nemen dezelfde lift die niet stopt op de tussenliggende verdiepingen.

Naar schatting zijn er momenteel 18 miljoen liften (waarvan 4 miljoen alleen al in China) in gebruik in steden over de hele wereld.

Deel dit artikel:

Tags: ,

Geef een antwoord