MENU

Vincent Callebaut wil Notre-Dame ecologisch maken

Een project van Carlo Ratti wint de “Reinventing Cities”-wedstrijd

25 juni 2019 Comments (0) Mobiliteit, Technologie

Londense bussen schakelen over op waterstof

Sinds de Brexit weten we dat de Britten graag hun eigen ding doen. Ook als het op hun bussen aankomt. De beroemde dubbeldekkers schakelden in 2016 over op elektriciteit. Nu experimenteert Alexander Dennis Ltd, de belangrijkste fabrikant van dubbeldekkers, met een celsysteem met waterstof.

Londen is het laatste voorbeeld van de huidige doorbraak van waterstofvoertuigen over de hele wereld. In vergelijking met elektriciteit werd waterstof lang als een meer veelbelovende maar duurdere technologie beschouwd. Maar nu lijkt de technologie zijn schade in te halen. Honda lanceerde zijn FCX Clarity, de eerste commerciële waterstofauto, in 2008. Met Leaf maakte Nissan er een wereldwijd succes van. Voor bussen bleken de eerste experimenten mislukkingen in Oslo, Milaan en Aarau (Zwitserland). Maar dat was buiten de Britse fabrikant ADL (Alexander Dennis Limited) gerekend.

Hun wapen: de Enviro400. Een bus die, naast een brandstofcel, waterstof gebruikt om de elektrische batterij op te laden. Hij is uitgerust met een elektrische aandrijflijn en op de as gemonteerde motoren. Totaal vermogen: 250 kW, voor een bus die 13.000 kg kan trekken zonder zijn Britse flegma te verliezen. Het resultaat: een bus die in staat is honderd mensen te vervoeren en die enkel waterdamp uitstoot.

“Groot-Brittannië is goed geplaatst om tweede te worden in de ontwikkeling van deze technologie”, zegt Ian Williamson, directeur van Air Products, de leverancier van de waterstof voor de Londense bussen. Het is waar dat de technologie duidelijke voordelen heeft ten opzichte van conventionele elektrische voertuigen. Een bus laden duurt maar 10 minuten en het voertuig heeft een autonomie van 18 uur en 300 kilometer.

“We kunnen de waterstofbussen op normale buslijnen gebruiken”, legt Mike Weston van Transport for London, het agentschap voor stedelijke mobiliteit in Londen, uit. En da’s goed voor het milieu want de bussen stoten enkel en alleen water uit. Ze gebruiken een elektrische motor en produceren elektriciteit uit een mengsel van waterstof en zuurstof die uit de lucht wordt gepompt.

Woekerprijzen

De productie van waterstof door katalyse vergt wel energie waarvan de productie CO2 uitstoot (behalve als die wordt gemaakt met hernieuwbare). Bovendien levert het enorme volume van de waterstoftank aanzienlijke problemen op. Door de tank op het dak zijn de Londense bussen bijna een meter hoger. Bovendien blijft de prijs exorbitant. De bussen kosten bijna 1 miljoen euro, vier keer de prijs van een traditionele bus. Alexander Dennis kondigt wel aan dat zijn waterstofbus een besparing van 35% op het energiebudget vertegenwoordigt.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord