MENU

Namen en Huy lanceren de eerste twee stedelijke kabelbanen...

Wanneer kinetische architectuur gebouwen tot leven brengt

28 oktober 2019 Comments (0) Andere, Mobiliteit, Technologie

Noorwegen wil ’s werelds eerste drijvende tunnel bouwen

In de jaren vijftig stelde Erik Ødegård, een ingenieur bij het Noorse agentschap voor wegenbeheer, een drijvende onderwatertunnel voor om de fjorden over te steken. Zeventig jaar later wordt zijn wens misschien wel werkelijkheid. Het land is van plan drie dergelijke infrastructuren te bouwen om Denemarken met Noorwegen te verbinden via een onderwatersnelweg.

De Sognefjord is de langste fjord in Europa. Voor toeristen is het met zijn watervallen en rivieren een van de mooiste wandelingen in Noorwegen. Maar het is ook een onoverkomelijke grens voor duizenden automobilisten. Ze worden gedwongen om lange omwegen te maken of te wachten tot er een veerboot passeert. Een traject dat minimum 21 uur kan duren.

De Noorse regering heeft daarom in 2016 besloten om een volledig project met onderwatertunnels en -bruggen te lanceren. Om de wateren van de fjorden met elkaar te verbinden, zullen twee betonnen buizen op een diepte van 30 meter ondergedompeld worden. Op die manier ondervinden ze het effect van de golven niet en zijn ze ook geen belemmering voor het maritieme verkeer. Deze tunnels zouden ofwel door zwevende pontons worden vastgehouden ofwel door stalen kabels die in de bodem van de fjord worden vastgezet. Deze brug, die bijna 8 fjorden zou overschrijden, zou mogelijk de langste drijvende brug ter wereld zijn. Een project dat ongeveer 35 miljard euro zou kosten en niet voor 2050 voltooid zou moeten zijn.

  • Kristian Berntsen - Statens vegvesen
  • Statens vegvesen - Vianova
  • Vianova - Baezeni
  • Vianova - Baezeni
  • Vianova - Baezeni

Onderwatergalerijen

In de Bjørnafjord, een oude gletsjervallei, begonnen de autoriteiten al in 2014 na te denken over het idee van een onderzeese tunnel. Ze dachten na over een onderwaterstructuur op zo’n 30 meter diepte, die 5 km lang zou zijn. Maar in plaats van een tunnel zal er uiteindelijk een hangbrug gebouwd worden. Op dit moment worden andere locaties bestudeerd voor dit type onderwatergalerij: twee in de Sulafjord (4 km lang) en één op de straat van Digernessundet (600 m lang). Deze optie is goed op weg om weerhouden te worden.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord