Een afdak in een trechtervorm, een semi-voetgangersruimte en een stedelijk marktplein dat uitgeeft op de stad … Zo wordt het herinrichtingsproject van het Schuman-rond punt beschreven, geschetst door het Deense architenctenbureau COBE en het Brusselse architectenbureau BRUT.
Omwille van de symboliek en het aantal instellingen in de omgeving is de Schumanwijk één van de voornaamste Brusselse ‘hotspots’. En misschien ook wel één van de meest gefilmde plaatsen van het Oude Continent. Elke dag wandelen duizenden ambtenaren en internationale vertegenwoordigers langs de straten van deze wijk. Met als bijzonder uitstalraam een somber rondpunt omgeven door administratieve gebouwen.
Het hart van Europa is verre van grandioos en kon wel een grondige make-over gebruiken. En een ziel … Dit wordt nu uiteindelijk concreet op papier gezet. Na een internationale architectuurwedstrijd die werd georganiseerd eind december 2015 door de Brusselse regering, wordt Schuman in de toekomst een semi-voetgangerszone.
Meer dan 20 studiebureaus hebben een ontwerp ingediend. Maar het is de schets voorgesteld door het internationale kantoor COBE, verbonden aan het Brusselse architectuurbureau BRUT, dat bij de jury in de smaak viel. Het idee? Het rondpunt omvormen tot een stedelijk marktplein, dat uitgeeft op de stad. Met centraal een kuip met een afdak om de voorbijgangers te beschermen. Rond deze centrale marktplaats wordt er zo een ruime voetgangerszone gecreëerd die gaat van het Jubelpark tot aan de brug van de Wetstraat, vlakbij de Europese instellingen.
Exit auto, plaats voor de voetgangers
‘Het Schumanplein is het voorbeeld van wat Brussel niet meer moet zijn. Vandaag wordt het Schuman rondpunt teruggegeven aan de Brusselaars en de Europeanen om een stedelijk marktplein te worden, een ontmoetingsplaats in een rustige zone’, zei minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), die er een nieuw symbool in ziet voor een overschakeling van een ‘stad voor de wagens naar een stad voor de mensen’. Het rondpunt dat bijna uitsluitend bestemd is voor gemotoriseerde verplaatsingen zal dus bevrijd worden van het autoverkeer ten voordele van de voetgangers en een zone voorbehouden voor zachte verplaatsingswijzen, zoals het hoverboard of de fiets. Er is daarvoor een aangepast verkeersplan voorzien.
Het gewest belooft ook om dit stuk te vergroenen om een echte link te creëren tussen het Jubelpark en de toekomstige ‘agora’. Het budget voor dit project bedraagt 7,78 miljoen euro (excl. btw). De eerste werken– gerealiseerd door Beliris – worden verwacht in de loop van 2019.
Tags: Brut, COBE, Pascal Smet, rondpunt Schuman, Schumanplein