MENU
Le Molenbeek, ce ruisseau zinneke qui embellit Bruxelles

De Molenbeek, de zinnekebeek die Brussel mooi maakt

Garage Citroën Yser © rnk

Een Centre Pompidou in Brussel tegen 2020

© AMS Institute / MIT Sensable City Lab

25/11/2016 Comments (0) Andere, Mobiliteit, Technologie

Amsterdam test de eerste autonome boten

Naar het voorbeeld van de Sea Bubbles, kleine belletjes die in 2017 “zullen zweven” boven de Seine in Parijs, besloot ook Amsterdam om te mikken op vervoer over water.

Krijgen we na de drones en auto’s nu autonome boten? Vanaf volgend jaar beschikken de 800.000 inwoners van Amsterdam over een nieuw vervoermiddel zonder menselijke hulp: de “Roboat” (van “robot” en het Engelse “boat”). Ontwikkeld door het Amsterdams Institute for Advanced Metropolitan Solutions (AMS) en het beroemde MIT kunnen deze kleine autonome sloepen passagiers en goederen vervoeren over de 165 grachten van de stad, in totaal goed voor een afstand van 50 kilometer.

Maar het vervoer van personen is niet het enige doel van deze autonome bootjes. Levering van goederen, drijvend podium, kortstondige loopbruggen… de Roboats hebben meer in hun mars dan de “boat” in hun naam. Ze zijn eenvoudig te monteren en veelzijdig en kunnen zelfs op één lijn gezet worden om “bruggen op aanvraag te vormen die in enkele uren in en uit elkaar gezet worden“, aldus Carlo Ratti, professor aan het MIT en één van de toonaangevende onderzoekers van het programma.

Deze drijvende constructies zijn uitgerust met milieusensoren en moeten ook helpen bij het voorkomen van epidemieën, het opvissen van afval en het verbeteren van de waterkwaliteit in de stad. Voor Arjan Timmeren, directeur van het AMS, “is water een voorwaarde voor leven. Door toezicht te houden over het waternet van de stad kan Roboat nieuwe methodes in het leven roepen om de milieugegevens en de klimaatverandering te meten. Het programma zal mee waken over de levenskwaliteit in stedelijke gebieden.”

Het project kost 25 miljoen euro en zal over vijf jaar volledig operationeel zijn. Een buitenkans voor Amsterdam, de vijfde grootste zakenstad van het continent, die net als vele grootsteden een showcase voor “smart cities” wil worden. Met 80% van de economische inkomsten die gegenereerd worden rond de oevers, kusten en delta’s, en 60% van de wereldbevolking die in deze gebieden woont, hopen de Nederlandse onderzoekers dat de Roboats dienst zullen doen als referentie voor andere riviersteden, waaronder Singapore of Boston, die bedreigd worden door het stijgende water.

  • © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
    © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
  • © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
    © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
  • © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
    © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
  • © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
    © AMS Institute / MIT Sensable City Lab
© AMS Institute / MIT Sensable City Lab
Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord