MENU
Vertical City - Luca Curci

Het gebouw van de toekomst wordt op het water...

Uber se lance dans les taxis volants

Uber zoekt het hogerop met vliegende taxi’s

22/12/2017 Comments (0) Mobiliteit, Technologie

Autonome parkeergarages om stedelijke ruimte te sparen

Het Japanse bedrijf Giken komt met een infrastructuur die uw auto opslokt, onder de grond parkeert en weer laat verschijnen in minder dan 5 minuten. Een oplossing voor het creëren van parkeerplaatsen op plekken waar de grond schaars en duur is.

De Japanse onderneming Giken ontwikkelt al 50 jaar compacte, geluidloze heimachines. Uit deze activiteit ontstond eerst het idee om een nieuw soort ondergrondse fietsenstalling te ontwerpen. Deze infrastructuur, die de naam ‘Eco cycle’ kreeg, biedt plaats aan 200 fietsen zonder boven de grond de ruimte in te nemen die in dichtbevolkte steden zo schaars en duur is. In Tokio en Osaka werd een vijftigtal van deze fietsenstallingen aangelegd. Maar na verloop van tijd wilde de onderneming het concept uitbreiden naar een nog omvangrijker vervoersmiddel.

De auto vormt een groot probleem als het gaat om de bezetting van de stedelijke ruimte. Hij wordt maar 3 à 5% van zijn totale levensduur gebruikt en staat gemiddeld 23 uur per dag geparkeerd. Maar parkeerruimte neemt veel plaats in. Om parkeergelegenheden discreter en compacter te maken en ze in de steden te kunnen uitbreiden, ontwikkelde Giken volledig geautomatiseerde parkeergarages die elke vierkante meter optimaliseren. De grootste innovatie zit in de vorm van de garage. De voertuigen worden op verschillende verdiepingen in een ster rond een cilindervormige schacht gerangschikt. Elke laag dient daarbij als fundering voor het bovenliggende niveau.

Een geautomatiseerde service

Giken is er voorstander van dat auto’s ondergronds geparkeerd worden en dat de ruimte boven de grond gebruik wordt voor woningen, ontspanning of de natuurlijke omgeving. Dit bijzondere ontwerp vindt zijn verklaring in het feit dat de parkeergarage volledig geautomatiseerd is. Er komt namelijk geen enkele menselijke handeling aan te pas. Om de auto te parkeren hoeft de bestuurder zijn auto niet zelf te besturen. Hij hoeft alleen zijn kaart in een kaartlezer te steken en laat zijn auto vervolgens bij de ingang in de lift achter. De parkeerfaciliteit zoekt zelf een beschikbare plek op en stuurt de auto door middel van een mechanisch platensysteem in maximaal vier minuten naar zijn plaats. In Japan werden inmiddels drie van deze ‘smart parkings’ geopend. Maar Giken heeft al plannen om ze naar de Verenigde Staten te exporteren.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord