MENU
Atrium © Ronald Lu & partners

Wonen en werken in de kantoren van morgen

Diamond Exchange © ZJA – Capital C

Amsterdam: een diamant aan de hemel van de stad

Barcelona © Kaspars Upmanis-

9 januari 2021 Comments (0) Andere, Architectuur, Milieu, Mobiliteit, Technologie, Vastgoed

Barcelona, steeds meer voetgangers

De stad zet de turbo op autovrije buurten: binnenkort zal het hele centrum van de stad verboden zijn voor autoverkeer.

Le nouveau « superbloc » (projet de quartier sans voitures) couvre désormais l’essentiel du quartier de l’Eixample. © Ajuntament de Barcelona.

Het nieuwe “superblok” (autovrije wijk) bestrijkt nu het grootste deel van de wijk Eixample. © Ajuntament de Barcelona.

Sinds de introductie van haar eerste “superblok” in 2016, heeft Barcelona van haar historische centrum een voorbeeld gemaakt dat door andere grote steden met belangstelling wordt gevolgd. Een superblok is een stedelijk eiland waarvan de binnenwegen verboden zijn voor auto’s, die worden omgeleid uit de voetgangersgebieden.

In de komende tien jaar moet het hele centrum van de stad autovrij zijn en wordt het gereserveerd voor voetgangers en andere gebruikers met het oog op gezelligheid en samenleven. De burgemeester van Barcelona, Ada Colau, kondigde aan dat deze trend zich in de komende jaren zal voortzetten. Zo wordt in de historische wijk Eixample een eiland van 21 straten autovrij gemaakt. Bewoners zullen zich echter nog steeds kunnen verplaatsen, evenals leverings- en andere dienstvoertuigen.

Verminderen van hitte-eilanden

Une politique intensive de plantation dans les rues, désormais rendues aux usagers faibles, permettra de réduire l’impact de la chaleur en été. © Ajuntament de Barcelona.

Een intensief beleid van straatbeplanting, waarbij de straat aan de zwakke weggebruikers wordt teruggegeven, zal de impact van hittegolven verminderen. © Ajuntament de Barcelona.

Deze “bevrijde” pleinen en straten zullen worden beplant met bomen die 6,6 hectare nieuwe groene ruimten die schaduw zullen bieden, aan een gebied dat een extra 33,4 hectare voetgangersruimte zal omvatten. Het project, dat in 2022 van start zal gaan, zal 38 miljoen euro kosten, één van de grootste begrotingen ooit voor grondige renovatie van één enkele wijk.

De gemeente Barcelona had al geëxperimenteerd met een superilla (super-eiland) in de wijk Poblenou, die de toegang tot auto’s vermindert en hun snelheid beperkt tot 10 km/u. Barcelona is een stad met een hoge bevolkingsdichtheid en weinig groene ruimte. Daarom bleken deze superblokken een ideale oplossing voor het vrijmaken van ruimte, het creëren van openbare pleinen en de met bomen beplante steegjes. Dit is echter niet zonder slag of stoot verlopen en de automobilistenverenigingen protesteren regelmatig tegen de beperkingen die hun worden opgelegd.

Exemple de la manière dont un carrefour situé dans le quartier de l’Eixample pourra être verdurisé. © Ajuntament de Barcelona.

Voorbeeld van hoe een kruispunt in de wijk Eixample kan worden beplant. © Ajuntament de Barcelona.

Zoals Ada Colau zei, het is een kwestie van “denken over de nieuwe stad voor het heden en de toekomst – met minder vervuiling, nieuwe mobiliteit en nieuwe openbare ruimte.

Op dit moment worden verschillende projectoproepen gelanceerd om het mogelijk te maken dat 80% van het straatoppervlak, maar ook 20% van de doorlatende oppervlakken te overschaduwen, zodat het regenwater beter kan worden afgevoerd en het risico op overstromingen kan worden beperkt. De verwachte voordelen van dit beleid zijn talrijk: vermindering van luchtvervuiling, geluidsoverlast, koolstofemissies … Een studie die in 2019 in het tijdschrift Environment International werd gepubliceerd, schat dat als de stad haar ambities waarmaakt (ofwel 503 blokken, de overgrote meerderheid van de openbare ruimte in het centrum van de stad), Barcelona elk jaar 667 vroegtijdige sterfgevallen als gevolg van luchtvervuiling alleen al zou kunnen voorkomen.

Deel dit artikel:

Tags: , , ,

Geef een antwoord