MENU
hipster jesus

Wanneer kerken worden omgebouwd tot wifi-hotspots

Hoe Brussel er had kunnen uitzien

15/06/2018 Comments (0) Andere

De eerste snelweg op zonne-energie in de wereld

Jinan Expressway, in het oosten van China, is op een traject van 2 kilometer uitgerust met zonnepanelen. Deze snelweg kan elektriciteit produceren en toont nu al hoe de snelweg van de toekomst eruit zal zien.

China maakt enorme vooruitgang op het vlak van de wegen van de toekomst. Begin dit jaar huldigde het land het eerste deel van de eerste zonnesnelweg ter wereld in: Jinan Expressway, op 400 kilometer van Beijing. Momenteel gaat het over een stuk van 2 kilometer in de stad Jinan, in de provincie Shandong. In drie en een halve maand wekte deze snelweg meer dan 96.000 kWh op. Op termijn zal het bijna een miljoen kilowattuur per jaar kunnen produceren. Dat komt neer op het stroomverbruik van zo’n 800 gezinnen.

Het bedrijf Qilu Transportation Development installeerde 5.875 vierkante meter minizonnepanelen op een isolerend materiaal dat werd bedekt met een laagje transparant beton en dat vervolgens in de weg zelf werd geïntegreerd. De dikte van het oppervlak is minder dan acht centimeter, maar is zeer efficiënt op het vlak van draaglast en hechting, zelfs in het geval van extreme weersomstandigheden en druk verkeer. Volgens de ontwikkelaar van het project rijden elke dag meer dan 40.000 voertuigen op de weg. De panelen zouden een levensduur van 20 jaar hebben. De weg produceert stroom die wordt gebruikt voor de bewegwijzering, camera’s en verlichting. Op termijn zal het ook elektrische voertuigen via inductie opladen.

Het Zweedse alternatief

China heeft het voortouw genomen maar ook Europa blijft niet stilzitten. Er werden vergelijkbare onderzoeksprojecten opgezet in Frankrijk, met een stuk weg uitgerust met inductie in de Landes, en recent in Zweden. De Zweedse testweg van twee kilometer heet eRoadArlanda en bevindt zich op een secundaire weg die een cargoterminal van de internationale luchthaven Stockholm-Arlanda verbindt met een logistiek centrum.

In tegenstelling tot inductie wordt de energie hier getransfereerd door middel van een draaiarm onder het voertuig. Net zoals bij een trolleybus is de arm verbonden met een rail in het midden van de rijstrook. De elektriciteit wordt vervolgens elektromagnetisch ‘opgezogen’. Vervolgens wordt ze gebruikt om het voertuig aan te drijven of opgeslagen in de batterijen. Bij een ongeval of wanneer het voertuig wil voorbijsteken activeert een sensor het loskoppelen van de arm en het verbreken van het contact. Momenteel kunnen enkel grotere voertuigen de installatie gebruiken maar het zou worden uitgebreid naar alle andere soorten voertuigen.

Ongeveer 20 bedrijven werken aan dit project waarvan de eerste fase is gestart in april. Volgens de ramingen zou het ongeveer $ 7,7 miljard kosten om 20.000 km wegen uit te rusten met deze technologie. Een investering die in drie jaar tijd winstgevend kan worden, met de kosten van ladingen en de besparingen van fossiele brandstoffen, aldus de projectleiders. Het Zweedse energieagentschap en Volvo Group testen op hun beurt een ander systeem in Göteborg (zuidwesten). Het gaat hier om een systeem waarbij de stroom via de grond wordt aangevoerd, en wat initieel voor trams werd ontwikkeld. Het is duidelijk: de mobiliteit van de toekomst is geplaveid met goede bedoelingen.

Deel dit artikel:

Tags: , , , , , , ,

Geef een antwoord