MENU
Place Schuman © COBE

Zo zal het Schumanplein er in de toekomst uitzien

Cavell Court jardin interieur850x520

Edith Cavell: een kliniek verandert in een woonwijk

View of Oxford Street on November 10, 2015 in London.

10/01/2018 Comments (0) Andere, Vastgoed

De grote verkeersaders, alternatief voor de teloorgang van de winkelcentra?

Terwijl winkelcentra het minder goed doen, blijven de grote “iconische” verkeersaders zoals Oxford Street in Londen een ware magneet voor het winkelend publiek, zo blijkt uit een studie van BNP Paribas Real Estate.

Het is zelden gezien op de Belgische markt: drie omvangrijke winkelcentra staan momenteel te koop. Rive Gauche in Charleroi (Promotie Saint-Lambert, 39.000 m2), Docks Bruxsel (Equilis, 44.000 m2) in de buurt van het kanaal en Woluwe Shopping (twee vastgoedcertificaten en AG Real Estate, 45.000 m2) in Sint-Lambrechts-Woluwe. Rive Gauche en Bruxsel Dockx, beide geopend in 2017, “moeten zich nog bewijzen” voordat ze een koper over de streep kunnen trekken. Dit in tegenstelling tot Oxford Street, de Champs Elysees, de Via dei Condotti, of Passeig de Gracia…

Vormen deze grote Europese winkelstraten, die veel volk trekken, een alternatief voor de winkelcentra? Ze zijn volop aan het boomen, zoveel is zeker. Voor de eerste keer publiceerde BNP Paribas Real Estate een pan-Europese studie over het voetgangersverkeer in de grote winkelstraten van 23 grootsteden, waaronder Brussel. De studie vond afgelopen zomer plaats op een zaterdagnamiddag, tussen 14 en 16 uur.

Rue Neuve, Brussels © Mstyslav Chernov

Het zal niemand verbazen dat Oxford Street in Londen het meeste volk lokte: maar liefst 13.500 voetgangers per uur. In de top 5 vinden we vervolgens de Kaufingerstrasse in München (12.832), de Calle de Preciados in Madrid (10.292), de Zeil in Frankfurt (10.280) en de Champs-Elysées in Parijs (10.277). De enige Belgische verkeersader die wist op te klimmen tot de Top 30 is de Nieuwstraat in Brussel, met 6.773 voetgangers per uur. De Brusselse winkelstraat staat op een bescheiden 29e plaats te schitteren in dit klassement.

Wat zijn de belangrijkste factoren van de dynamiek van deze grote winkelstraten? De nabijheid van het openbaar vervoer, de stedelijke vernieuwing en de toename van het toerisme, bracht de studie naar voren. Het bezoek aan deze straten blijft vooral schatplichtig aan de structuur van de stadscentra. “Wanneer de steden slechts één ‘winkelkern’ hebben die zich toespitst op 2 tot 3 hoofdstraten, is het voetgangersverkeer er natuurlijk hoger (München, Dublin, Praag, Zurich en de Scandinavische steden bijvoorbeeld), leggen de auteurs van de studie uit. “Omgekeerd zien we dat steden als Londen, Berlijn en Parijs zo’n groot geografisch gebied bestrijken, dat ze niet over één winkelkern beschikken, maar dat de winkels er verspreid zijn over verschillende zones.” Deze metropolen bereiken een nieuw record in hun twee iconische straten, terwijl ze een “bescheidener” trafiek – maar met nog steeds goede cijfers voor de handelaars – optekenen in de overige kernen.

Als we kijken naar de straten die alleen in het teken staan van luxe, dan vinden we de Via dei Condotti in Rome op kop, met 6.545 voetgangers per uur, vóór Old Bond Street in Londen (5.564 v/u) en de Via del Babuino (5.003 v/u) die leidt naar het Spaanse Plein in Rome. Volgens de studie danken deze straten hun succes aan het feit dat het “iconische” voetgangersgebieden zijn waar het toerisme welig tiert. Om de groei van de e-commerce het hoofd te kunnen bieden kunnen de grondeigenaars rekenen op verschillende oplossingen: het bestaande winkelpark renoveren of uitbreiden, innovatieve concepten van “open” winkelcentra lanceren, zoals voormalige marktpleinen of hun toevlucht nemen tot de centra van de grote steden.

Deel dit artikel:

Tags: , , ,

Geef een antwoord