De “escape games” zijn ontstaan in Japan en zijn overal ter wereld uitgegroeid tot een topattractie. Zowat een jaar geleden hebben ze Europa veroverd met het beroemde Pokemon Go. Het concept houdt het midden tussen een schattenjacht, Cluedo en een rollenspel en weet ook de steden te verleiden, die er een toeristisch, cultureel en economisch potentieel in zien.
Eén van de voorbeelden is “Wizard”, een spel op smartphone in vergrootte werkelijkheid dat in het leven werd geroepen om bepaalde Franse historische plaatsen nieuw leven in te blazen. De app is een rollenspel waarbij elke actie van de speler op een echte plaats zijn virtueel personage doet evolueren. Dit personage moet legendarische wezens vangen en zoektochten uitvoeren.
Een mix tussen Harry Potter en World of Warcraft voor het universum heroic fantasy, en Pokemon Go voor de werking. “Als de speler een burcht bezoekt, zal hij sterker in de verdediging zijn. Als hij veel loopt, wint hij aan uithoudingsvermogen“, aldus Laurent Kerbrat, medeoprichter van Crewnicles, de uitgever van het spel.
Toeristisch potentieel
Wat is het “pluspunt” dat Wizard biedt? Het toeristische luik. Het doel is om de speler aan te zetten om een grondgebied te ontdekken met een patrimoniale en culturele bijdrage. “Als je tegen een draak vecht in een monument, leer je dingen over de bouw ervan…“, legt Laurent Kerbrat uit. “De toeristische kantoren stelden hun expertise ter beschikking om de inhoud rijker te maken.” Momenteel loopt er een test bij Redon en La Gacilly (Ille-et-Vilaine) en deze fictie met geolokalisatie zou tegen de zomer op de markt komen. Het spel zou kunnen worden overgebracht naar andere landen.
Deze nieuwe stedelijke golf die in het teken staat van ontspanning krijgt de overhand op andere, oudere modellen, zoals de pretparken. Zo bouwen we niet uit het niets plaatsen die in het teken staan van de verbeelding… We maken ons de stad terug eigen, door er fictie in aan te brengen.
© crewnicles.com
Tags: augmented reality, Crewnicles, escape games, geolokalisatie, Wizard