MENU

Wallonië creëert het slimme gewest

500 wolkenkrabbers in Londen

02/04/2019 Comments (0) Andere, Technologie, Vastgoed

Hoe Duisburg transformeert tot smart city

Het is al de grootste rivierhaven van Europa. Maar binnenkort schudt Duisburg zijn imago van industrieel centrum af om een servicegerichte smart city te worden. Slimme havenlogistiek, 5G- en breedbandtechnologie, geconnecteerde woningen… Hoe verwisselt Duisburg van gedaante?

Wekelijks komen zowat dertig Chinese treinen aan in een grote terminal in de binnenhaven van Duisburg, in het westen van Duitsland. Duisburg is de grootste binnenhaven ter wereld. Dankzij het initiatief ‘BRI-Belt and Road’ (de “nieuwe zijderoute” die Beijing in 2013 aankondigde voor de ontwikkeling van transport- en logistieke infrastructuur) verandert de Duitse haven in een echte centrale logistieke hub. Ongeveer 80% van de treinen uit China maakt er zijn eerste Europese stop. Goed voor meer dan 15.000 treinen per jaar.

En dat verkeer is niet zonder belang. Duisburg, aan de oevers van de Rijn, is een echte snelweg tussen de Noordzeehavens en het zuiden van Duitsland. De haven heeft een jaarlijkse verkeersstroom van 40 miljoen ton goederen en ziet 20.000 boten passeren geladen met ijzererts, aarde, kolen of brandstof. Maar de afgelopen vier jaar is Duisburg ook het eindpunt geworden van een 10.000 kilometer lange spoorverbinding. Die begint in Chongqing, een megalopolis van 20 miljoen inwoners in het Chinese binnenland, en loopt door Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland en Polen.

Een Chinese toekomst?

Duisburg telt ongeveer 485.000 inwoners en hanteert een agressieve strategie om Chinese investeerders aan te trekken. Sinds 2014 is het aantal Chinese bedrijven in de stad verdubbeld van 40 naar 80. En die toenadering tot het Rijk van het Midden zal nog versterken, want Duisburg tekende onlangs een partnerschap met Huawei om een digitale modelstad te creëren waar cloud computing en 5G de motoren zijn van een internationaal ecosysteem voor smart cities. Volgens Huawei zal een ‘Smart City Nervous System’ worden gebouwd om transport, logistiek en industriële productie te bevorderen en smart living, automatisch rijden en slimme stadsoperaties mogelijk te maken. Kortom, een ‘Smart Duisburg 2.0’ dat het voormalige industriële centrum van de Ruhr moet transformeren in een toekomsgerichte stad.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord