MENU

3 innovaties die binnenkort de vastgoedsector op zijn kop...

HELSINKI – FINLAND Growing fast Connecting fast

Helsinki: een gezonde visie op de smart city

22/08/2018 Comments (0) Milieu, Vastgoed

Hoe Stockholm van een industriële site een smart city maakt

Slimme vuilbakken, smart grids en koolstofneutrale gebouwen: de Stockholm Royal Seaport wil het vlaggenschip van de Scandinavische smart cities worden. Deze wijk voorziet tegen 2030 12.000 woningen en 35.000 jobs.

De kranen gaan zowat overal boven de daken aan de slag en op elke hoek van de straat vind je wel een bouwwerf… Stockholm ziet eruit als een grote bouwwerf. Ze schept er zelfs mee de Europese stad te zijn die het snelst groeit. De uitdagingen zijn legio: huisvesting en voeding bieden aan een bevolking die op het punt staat de kaap van 1 miljoen inwoners te overschrijden en tegelijk het imago van groene hoofdstad bewaren.

Na de eco-wijk Hammarby Sjöstad, die de referentie is, zijn de autoriteiten in Stockholm nu gestart met een nieuw groot project in het noordoosten van de stad. Het is hier, in Hjorthagen, de wijk met de moeilijk uit te spreken naam, dat Stockholm Royal Seaport uit de grond wordt gestampt. De werkzaamheden begonnen in 2009 en de eerste huurders konden in het najaar van 2012 verhuizen. Vandaag werden ongeveer 4.000 appartementen gebouwd, aan een ritme van 600 per jaar. Bandwerk, dus.

Zoals vele smart projecten zijn de ambities eerst en vooral energetisch. En ondubbelzinnig: tegen 2030 moet de wijk onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en de CO2-uitstoot moet minder dan 1,5 ton per inwoner zijn, in tegenstelling tot het huidige gemiddelde van 4,5 ton in de stad. Daarom mag er in deze nieuwe gebouwen niet meer dan 55 kWh per vierkante meter worden verbruikt. Vandaag de dag is dat 90.

Slimme vuilbakken

Om de doelstelling te bereiken kreeg Stockholm Royal Seaport heel wat technologie mee: de gebouwen worden niet alleen bedekt met zonnepanelen, maar de hele wijk is ook verbonden met een biobrandstoffenfabriek die werd gecreëerd om op afstand de stadsverwarming van de stad te voeden. Onder de grond vind je een netwerk van afvalverwerking in combinatie met waterleidingen en elektrische kabels. Het eerste toegangspunt: de gootsteen die is uitgerust met een shredder die het biologisch afval recupereert.

De andere bevindt zich aan de onderkant van de gebouwen. Dankzij een elektronische sleutel die gegevens over de frequentie en het gewicht van het afval weergeeft, kan elke inwoner zijn voeding in een tube gooien die naar de kelder leidt. En vervolgens wordt het getransporteerd naar de fabriek van biobrandstoffen. Het overige afval wordt gesorteerd in speciale bakken vooraleer het aan een snelheid van 70 km/u door een compressor naar een pijpleiding wordt gestuurd, en daarna naar een verwerkingseenheid. Volgens de stad laat dit systeem een vermindering van 90% van de vervuiling ten gevolge van vuilniswagens toe. Alles wordt gerecycleerd, niets gaat verloren. Behalve dan slechte gewoontes.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord