MENU

De stedelijke acupunctuur van Saragossa

Expo Real 2017 - HafenCity

Hoe Hamburg HafenCity, de grootste stedelijke bouwplaats van Europa,...

29/08/2018 Comments (0) Architectuur

Hoe universiteiten grote hightechgebouwen worden

Wat is de mirakelformule om de volgende Steve Jobs te vormen? Investeren in innovatieve omgevingen die het onderwijs, de creativiteit en engineering bevorderen. Focus op de meest gehypete gebouwen die innovatie stimuleren.

Europa is ver verwijderd van het Californische model van Silicon Valley, dat zijn succes dankt aan de permanente interactie tussen grote universiteiten, start-ups en multinationals. Maar innovatiegerichte universiteiten beseffen steeds meer dat het beter is in te zetten op echte synergie in plaats van bunkers te bouwen. Dat kan bijvoorbeeld door grote scholen, onderzoekscentra en fabrikanten echt te laten samenwerken, en soms zelfs onder één en hetzelfde dak. In de Verenigde Staten spreekt men over het cafetaria-effect: het zijn plekken waar academici, onderzoekers en ingenieurs elkaar informeel ontmoeten, ideeën uitwisselen en uiteindelijk ook gaan samenwerken.

Als de grote legendes van Silicon Valley begonnen in de garages van tieners (Steve Jobs, Bill Gates…), dan begint de creatie op universiteiten in gebouw 20 van het Massachusetts Institute of Technology (het MIT). Dit ’tijdelijke’ gebouw werd snel gebouwd op het einde van de Tweede Wereldoorlog. Het respecteerde geen bouwvoorschriften en had tal van gebreken maar heeft wel een nooit geziene toestroom van studenten gezien. Dit geheel van geïmproviseerde kantoren heeft onderzoekers uit verschillende domeinen gedwongen onder één dak te werken, te praten, informatie te delen. Het resultaat: deze vruchtbare ontmoetingen hebben geleid tot heel wat technologieën van de 20ste eeuw. De eerste videogames, microgolven, de taalkundige theorieën van Noam Chomsky, enzovoort.

Een Silicon Island in New York

Vandaag de dag dromen universiteiten ervan deze vorm van creativiteit te repliceren en disciplines te mixen zodat ze elkaar aanvullen. Op Roosevelt Island, een klein eiland van drie kilometer lang tussen Manhattan en Queens, wil Cornell Tech “New York naar de toekomst terugbrengen”. Deze eerste universiteit “voor het digitale tijdperk”, gefinancierd en opgezet onder de vorige burgemeester Michael Bloomberg, beschikt over elegante, futuristische gebouwen op een terrein van 5 hectare dat de Stad van New York voor 99 jaar ter beschikking stelt, groene ruimte met prachtig zicht op Manhattan, en een wolkenkrabber van 26 verdiepingen hoog als woonplaats voor de academici die bovendien 70% minder energie dan traditionele gebouwen verbruikt. Alles is er mooi, flashy, stimulerend. Studenten kunnen op deze campus hun eigen start-up creëren en bijvoorbeeld samenwerken met werknemers van Google of Facebook. Het Ministerie van Economie heeft er ook een kantoor zodat studenten er hun octrooien kunnen aanvragen. Cornell Tech huisvest vandaag ongeveer 400 masterstudenten en doctorandi. Op termijn, wanneer de bouwwerken zijn afgerond – en die zullen tot 2037 duren – hoopt de universiteit er bijna 2.000 studenten te ontvangen.

Een beetje meer naar het noorden, in Toronto, is ook het Bergeron Centre for Engineering Excellence uitgerust met hoogtechnologische gebouwen. In deze nieuw soortige universiteit vind je geen klassieke klaslokalen. Wel ruimtes waar studenten, docenten en onderzoekers zij aan zij werken in moduleerbare, multifunctionele lokalen. “Door de barrières weg te nemen, creëert deze overvloed aan sociale ruimte opportuniteiten voor de spontane interactie tussen professoren en studenten zodat nieuwe ideeën kunnen ontstaan”, legt ZAS Architects uit. Ook de grote transitruimtes zoals ingangen of trappen werden bedacht om ontmoetingen en stimulansen te bevorderen. “Doet dat je denken aan Silicon Valley? Dat is met opzet”, verzekeren de architecten die deze 2.0-universiteiten beschrijven: “grote interactieve ruimtes bevorderen het mondiaal denken, in silo’s leven bevordert het beperkt denken”.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=h-_r70f4joE

  • © ZAS
  • © ZAS
  • © ZAS
  • © ZAS
  • © ZAS
  • © ZAS
Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord