MENU
Songdo Master Plan © www.kpf.com

Songdo, de groene stad waar alles te voet gebeurt

Musee d'Ixelles - Facade © B-architecten

XXL-renovatie voor het museum van Elsene

Mobility

24/02/2018 Comments (0) Architectuur, Mobiliteit

Hoe ver zal het autoverbod in de stad gaan?

Zowat overal ter wereld denken architecten, urbanisten en lokale overheden na over een autoloze samenleving. Met stadscentra die heraangelegd worden voor voetgangers.

Een permanente autoloze zondag… Het is geen complot van een bataljon dagelijkse fietsers, maar een steeds vaker voorkomende casestudy in architecten- en stedenbouwkundige bureaus, en bij gemeentebesturen. Het Zwitsers nationaal fonds voor wetenschappelijk onderzoek (FNS) investeerde onlangs anderhalf miljoen euro in Post Car World. Dat project ontwerpt ‘stille’ stadscentra, die heraangelegd zijn voor voetgangers en fietsers, en waar de auto deel uitmaakt van het openbaar vervoer. Idem in Parijs. Daar lanceerde Forum Vies Mobiles, een denktank die gefinancierd wordt door spoorwegmaatschappij SNCF, de studie Post-Car Île-de-France, naar een Parijse regio zonder individuele wagens.

Aan de basis van die projecten ligt dezelfde vaststelling: in de meeste grote Europese steden is de wagen op de terugweg. In Parijs is het autogebruik sinds de jaren 2000 afgenomen. Momenteel heeft minder dan één gezin op twee een auto. Ook bij ons blijft het aantal eigenaars onder de nieuwe generaties dalen, vooral onder impuls van free floating (autodelen zonder stations) en een almaar strenger milieubeleid. Zo is het Brusselse Gewest sinds 1 januari een lage-emissiezone. De vervuilendste voertuigen worden er geleidelijk aan verbannen uit het verkeer.

Gedeeld vervoer

Die trend wekt de belangstelling van de overheid, maar natuurlijk ook van autofabrikanten. De Amerikaanse groep Ford anticipeert op de stad van de toekomst, waar het centrum alleen nog bereikbaar zal zijn met het openbaar vervoer. Met de verbreiding van automatisch rijden zal de auto geen individueel maar een collectief vervoermiddel worden. Te gebruiken met een abonnement, net als de bus, metro of tram.

Overal wordt dus volop nagedacht over ‘luwe’ stadscentra die binnen 10, 20 of 30 jaar helemaal in het teken staan van voetgangers (bredere trottoirs, veilige kruispunten…), fietsers (verkeerslichten die afgesteld zijn op de snelheid van fietsen…) en het openbaar vervoer. Het Institut Momentum in Parijs gaat nog een stap verder, met het idee van een stad die heringedeeld is in autonome zones voor energie en bevoorrading, die onderling verbonden zijn via spoor- en fietssnelwegen. “Binnen deze zones verplaatst iedereen zich te voet, met de fiets, via microtreinlijnen of met gedeelde motorvoertuigen”, voorspelt Agnès Sinaï, de oprichtster van het instituut. Een heel programma.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een reactie