MENU
La Chine construit la première ville-forêt du monde

China bouwde de eerste bosstad ter wereld

Twilight sunset over Bangkok city

Hoe passen steden zich aan de stijgende temperaturen aan

26 juli 2017 Comments (0) Milieu, Mobiliteit

Londen vormt zijn straatverlichting om tot elektrische laadpalen

Wat als het opladen van elektrische auto’s geen probleem meer was? Ubitricity, een Duitse start-up stelt voor om de stedelijke straatverlichting om te vormen tot laadpalen. Het concept is eenvoudig en efficiënt en de Londenaren lopen er al warm voor.

In Londen, tussen St. James en Bukingham Palace, werken duizenden straatlantaarns die al meer dan 200 jaar in gebruik zijn, nog steeds op gas. Antiquiteiten die de tand des tijds hebben doorstaan… maar die binnenkort zouden kunnen plaatsmaken voor iets moderns. Want sinds enkele maanden vormt Londen zijn straatverlichting om tot oplaadpunten voor elektrische wagens. Sinds december 2016 voert de Britse hoofdstad een experiment uit in de wijken Kensington en Chelsea, waar energieoperator UK Power Networks en de ontwikkelaar van laadoplossingen Ubitricity besloten om de openbare verlichting om te bouwen tot laadbronnen. Een ongeziene oplossing in een land dat in 2016 de kaap van 100.000 elektrische auto’s op de weg heeft gehaald.

In de praktijk hebben de gebruikers alleen maar een aangepaste laadkabel met ingebouwde elektriciteitsmeter nodig. Aan de voet van de mast kan elke eigenaar van een kabel zijn wagen aansluiten op het stopcontact om zijn wagen op te laden. De kabel wordt geleverd door de Duitse start-up en is uitgerust met een elektronisch kastje waarmee men zijn elektriciteitsleverancier kan kiezen en zich kan identificeren om de factuur te ontvangen. Beter dan aan de pomp wordt deze factuur direct naar de smartphone van de bestuurder verstuurd.

Smart en goedkoop

ubitricity

ubitricity

Een zuinige oplossing, want er moeten geen nieuwe laadpalen gebouwd worden en het bestaande elektriciteitsnet wordt optimaal gebruikt. “Een straatlantaarn ombouwen tot laadpunt duurt een uur of zelfs minder”, aldus Knut Hechtfischer, oprichter van Ubitricity. Dit systeem is al ingeburgerd bij enkele honderden Berlijners en zou snel elders ingezet kunnen worden. Verschillende Britse steden hebben al getekend bij het Duitse bedrijf. Alleen gaat dit concept in tegen de belangen van de grote nutsbedrijven, die op zoek zijn naar een bron van groei als gevolg van de energietransitie.

Maar de Britse autoriteiten benadrukken dat in Londen 46% van de huishoudens geen toegang heeft tot een parkeerplaats om hun elektrische wagen op te laden, en 33% in de buitenwijken. “Het gebruik van lampen als oplaadpunten geeft gebruikers van elektrische auto’s toegang tot terminals dichter bij huis of het werk“, aldus Tim Coleridge verkozen tot “Royal Borough” van Kensington en Chelsea. Dit geeft de elektrische wagens in de stad zeker nog een boost.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord