MENU
Un nouveau parc des sports au Heysel

Een nieuw sportpark op de Heizel

Une mini ville dans un gratte-ciel

Een ministad in een wolkenkrabber

garage et ateliers Citroën - YserBXL - 1

31/07/2017 Comments (0) Architectuur, Cultuur, Vastgoed

Pompidou Museum: en de genomineerden zijn…

Het is het grootste culturele project in Brussel sinds Leopold II: 35.000 m2, voor 150 miljoen euro werken, honderden kunstwerken en kandidaturen in overvloed… Wie zal het toekomstige museum Citroën-Pompidou bouwen?

Tweeënnegentig dossiers met kandidaturen, waaronder de wereldelite van de “sterarchitecten”: Coop Himmelb, Chipperfield, Ricciotti, Diller en Scofidio, Eisenman, Foster, OMA (Koolhaas), Jakob + MacFarlane, Lacaton&Vassal, Miralles Tagliabue, Neutelings- Riedijk, Sanaa, Shigeru Ban, Steve Holl, Zaha Hadid, Snohetta, enz. Belgen natuurlijk, maar ook de auteurs van bijna alle recente grote musea sinds het Louvre, het Pompidou van Metz, het Mas… Om maar te zeggen hoezeer de architectenwereld in de ban is van de omvorming van de garage Citroën IJzer, langs het kanaal in het centrum van Brussel, tot megamuseum.

Het project komt deze zomer in een nieuwe fase. Een comité dat bestaat uit Kristiaan Borret, de Bouwmeester van Brussel, een vertegenwoordiger van het Centre Pompidou, een lid van de regionale stedenbouw en Yves Goldstein – toekomstige verantwoordelijke van het museum -, twee deskundigen-architecten en twee deskundigen inzake museologie, onthulde eind juli een lijst van zeven allianties van kantoren die tegen 24 december een projectontwerp moeten indienen.

Onder de happy few hebben 6 bureauverenigingen een Belgische partner. Met oog voor gewestelijk evenwicht. Zo is er 51N4E van Johan Anrys, Freek Persyn en Peter Swinnen aan de zijde van CARUSO ST JOHN ARCHITECTS (UK, dat onder andere instond voor de renovatie van het Tate Britain en de Gagosian Gallery in Parijs); ADVVT (De Vylder Vinck Tailleu) aan de zijde van AGWA (dat instond voor de bedekking van de Carré des arts in Bergen) en van 6A (UK); DILLER SCOFIDIO + RENFRO (USA, auteurs van de High Line van New York) aan de zijde van JDS ARCHITECTS (Julien De Smedt); het Belgische bureau LHOAS & LHOAS aan de zijde van ORTNER & ORTNER (Duitsland, auteur van een museum in Wenen); het Brusselse bureau NOA aan de zijde van het Zwitserse EM2N en het Britse SERGISON BATES; het Belgische bureau OFFICE (Kersten Geers en David Van Severen) aan de zijde van de Zwitsers CHRIST & GANTENBEIN (auteurs van de uitbreiding van het Kunstmuseum van Bazel en van het museum van de Zwitserse geschiedenis in Zürich).

De enige echte internationale ster: het Nederlandse bureau OMA van Rem Koolhaas (auteur van de CCTV tower van Beijing en van la Casa da Musica in Porto). Dit bureau werkt samen met de Nederlanders Wessel de Jonghe, gespecialiseerd in de renovatie van modernistische gebouwen. Alle andere kopstukken, waaronder de winnaars van de prestigieuze Pritzker Prize, waaronder het Spaanse bureau Ramon Vilalta, of van de prijs Mies Van der Rohe, werden afgewezen.

Een culturele hub

De reden? “Vanwege vormfouten en een te sterke afwijking van een streng lastenboek was het comité verplicht om een aantal internationale kandidaturen af te wijzen“, aldus Kristiaan Borret, de Bouwmeester van Brussel. Want het lastenboek laat dan wel een zekere vrijheid aan de architecten, sommige elementen moeten echt wel nageleefd worden. De voormalige Citroëngarage moet plaats maken voor een museum voor moderne en hedendaagse kunst van 15.000 m2, met daar bovenop een architectuurcentrum (10.000 m2), pedagogische ruimten, horeca en bureaus en incubators van culturele start-ups. Deze plek wil vooral veel meer zijn dan een tentoonstellingsruimte: dit wordt een “regionale hub” voor Brusselse kunstenaars, met een stedelijke verankering, gemengde functies, gerelateerd aan het bouwwerk van de stad.

Vanaf nu gaat het tussen deze zeven genomineerden. Een internationale jury zal later de winnaar aanduiden, ten laatste in maart 2018. De jury zal worden voorgezeten door de grote Zwitserse architect Roger Diener, die omringd wordt door de Franse architect Patrick Berger (auteur van de omstreden luifel van Les Halles in Parijs) en de Chileense architecte Sofia Von Ellrichshaussen, bekend om haar “arty” werken. De jury zal ook worden bijgestaan door de Bouwmeester Kristiaan Borret, de voorzitter van het Centre Pompidou, Serge Lasvignes, architect Cédric Libert van Civa, Yves Goldstein en de twee leden van het bestuur. De werken zullen in september 2019 beginnen. Vanaf januari verhuizen de activiteiten van Citroën naar hun nieuwe faciliteiten aan de rand van de site van Tour & Taxis.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord