MENU
Sidney © Woods Bagot - CBA Axle

Sidney: kantoren die werden ontworpen met de zon

Luxemburg: 3.000 m2 om samen te wonen

6 november 2020 Comments (0) Architectuur, Cultuur, Vastgoed

Rotterdam: kunst, een weerspiegeling van de stad

Over het algemeen stellen musea slechts 6-10% van hun collecties tentoon. Het eerste kunstdepot (Kunstdepot) ter wereld is net geopend in Rotterdam. Het toont de 151.000 objecten van het Boijmans Van Beuningen Museum en je kan er een kijkje nemen achter de schermen van een museum.

Meestal zijn de opslagruimtes van een museum niet toegankelijk. Voor de eerste keer toont een museum (dat al 170 jaar gespecialiseerd is in oude schilderkunst en schone kunsten) zijn werken. Let wel dat het MAS (Museum aan de Stroom) in Antwerpen hetzelfde beleid voert, maar dan op een bescheidener manier. Deze grote slakom, volledig bedekt met 1.664 spiegels (voor een totaal van 6.609 m2 gevel), weerspiegelt en herinnert voorbijgangers aan het beeld van de stad die dit extravagante gebouw herbergt. Maar ook aan hun eigen imago: elk van deze spiegels is gesponsord door bewoners of verenigingen van Rotterdam, zodat iedereen deze fantastische nieuwe toevoeging aan de skyline van Rotterdam zich eigen kan maken.

Architect Winy Maas (bureau MVRDV) heeft het Kunstdepot gevuld met kleine vondsten. De voordeur, bijvoorbeeld, is verborgen in de gevel. Een druk op de knop brengt een dubbele glazen deur naar boven (alsof je de deur van een bus opent). De belangrijkste attractie binnenin is een bewegende vitrine, die eigenlijk een lift is die dient om de werken te vervoeren.

  • Rotterdam © Ossip van Duivenbode
    Rotterdam © Ossip van Duivenbode 02-850x520
  • Rotterdam © Ossip van Duivenbode
    Rotterdam © Ossip van Duivenbode 03-850x520
  • Rotterdam © Ossip van Duivenbode
    Rotterdam © Ossip van Duivenbode 11-850x520
  • Rotterdam © Ossip van Duivenbode
    Rotterdam © Ossip van Duivenbode 15-850x520

100.000 bezoekers per jaar

Het project werd ontworpen als een blik achter de schermen. In plaats van een werk te tonen in de vaak sacrale en ietwat koude opstelling van een museum legt men hier meer de nadruk op de creatie van een werk, de manieren om het te bewaren of een tekening te restaureren. Het gaat hier om het bewaren en beschermen van kostbare schatten tegen diefstal, brand of een mogelijke dijkbreuk. Dit verklaart waarom de collecties zich 8 meter boven het NAP (Normaal Amsterdams Peil, dat vergeleken kan worden met onze “zeespiegel”) bevinden.

Het uitzicht op het dak kijkt uit over de hele stad. De bezoeker wandelt tussen de berkenbomen die op het terrein stonden voordat het Kunstdepot werd gebouwd. Dit zijn dezelfde bomen die opnieuw werden geplant bovenop het gebouw.

Het gebouw kostte 90 miljoen euro en werd ontworpen volgens een hele reeks duurzame technieken waardoor het de rating “uitstekend” van de BEAAM-certificering kreeg. Een combinatie van zonnepanelen, thermisch luchtbeheer, ledverlichting en efficiënte isolatie maakt dat het gebouw verbruiksneutraal is. Regenwater wordt opgeslagen en gebruikt voor irrigatie en de toiletten. Deze opslag, gecombineerd met het groendak, zal de afvloeiing verminderen en een direct naastgelegen vijver voeden.

Tot nu toe mochten slechts enkele duizenden bezoekers het lege gebouw bezoeken. In de komende maanden zal het een collectie van 87.000 prints herbergen. Vanaf 2021 in Rotterdam te bezoeken: het is de bedoeling om 100.000 bezoekers per jaar te ontvangen.

Deel dit artikel:

Tags: , , , , ,

Geef een antwoord