De Franse architect Rudy Ricciotti is een onvermoeibare polemist en de pionier en ambassadeur van beton met tal van realisaties, zoals het MuCEM in Marseille, de Métropole Arena in Bordeaux, de voetgangersbrug van de vrede in Seoul of La Boverie Museum in Luik. Eind dit jaar zal hij een lezing in Flagey geven.
Palen in de vorm van witte bomen, een voetgangersbrug die de sporen kruist, bedekt met een betonnen gaas… Deze zomer zal de stad Nantes haar nieuwe gerenoveerde station inwijden. En het is een station met lef. Het werd ontworpen door Rudy Ricciotti, de architect achter het MuCEM-museum van Marseille en zal de vorm aannemen van een mezzanine die dienstdoet als luchtstraat, ondersteund door 18 grote boompilaren en een levendig centrum met 17 nieuwe winkels. Sinds het begin van het project had de architect zich een glazen mezzanine van 160 m lang en 25 m breed voorgesteld. Alles in transparantie en lichtheid, culminerend op 18 m hoog boven de sporen. De doelstelling: de inwoners van Nantes een gloednieuw panoramisch uitzicht bieden op het kasteel, de dokken, het kanaal Saint-Félix en de toren Bretagne. Het station van Nantes zal in 2030, na drie jaar werk, 25 miljoen passagiers kunnen ontvangen.
Deze architect, beroemd om zijn betonnen maaswerk in het MuCEM in Marseille, rijgt projecten en boeken aan elkaar. Zo publiceerde hij L’Exil de la beauté (Ed. Textuel), een essay dat onomwonden de officiële schoonheidscultuur aanklaagt, en Première ligne (Ed. Cassis Belli), geschreven als introspectie over cultuur en creatie. Rudy Ricciotti is een polemicus die weigert de controverse uit de weg te gaan. Want in een wereld waar de taal van de architectuur verarmt, blijft hij zeggen dat architectuur vooral een manier van schrijven is.
Tussen zwart en wit
In zijn projecten sublimeert Rudy Ricciotti innoverend beton in prachtige realisaties zoals het Centre chorégraphique national in Aix, het Departement van Islamitische Kunst in het Louvre, de Pont de la République in Montpellier en meer recentelijk ook de Cidade Matarazzo de Sao Paulo en het conservatorium van Sète … In Parijs voltooit de architect het Centre des métiers d’art voor Chanel. Een gebouw van 25.500 m² dat 600 ambachtslieden van zéér hoog niveau zal verwelkomen in de herfst van 2020. Voor deze ambachtslieden heeft Ricciotti een zuiver en delicaat gebouw ontworpen dat doet denken aan “vrouwelijkheid, kwetsbaarheid, de magie van het weven“, vertaald door kolommen van gevlochten beton.
“Zwart of wit: het in de massa gekleurde beton brengt een aanvullende waarheid, vat de architect samen. Zwart is veel meer grafisch.” Het donkere betonnen gaas dat het MuCEM omhult – waarschijnlijk één van zijn meest opvallende werken – is ontworpen om “een link te leggen met een ver oriëntalisme, als echo van de Middellandse Zee“, zegt Rudy Ricciotti die verdergaat: “Zwart is een kleur die zeer goed reageert op natuurlijk licht en zeer veranderlijk is. We zien dat op de loopbrug van het museum.” Architectuur is ook in staat tot poëzie.
Rudy Ricciotti is de gast van “Lunch with an Architect” in Flagey op 10 december 2020. Informatie en reserveringen: https://www.lunchwithanarchitect.be/#infos
Tags: architectuur, béton, MuCEM, Rudy Ricciotti, station van Nantes