MENU

Architectuur aangepast aan slechthorenden

Vancouver District wordt opnieuw Aboriginal Territory

18/05/2020 Comments (0) Andere, Architectuur, Milieu, Technologie

Utrecht bereidt Europa’s grootste voetgangerszone voor

Welkom in Merwede, een voormalige industriële wijk in het hart van Utrecht, één van de snelst groeiende Europese steden. Deze buurt ondergaat een transformatie, gebaseerd op criteria van stedelijke planning die leiden tot schone en gedeelde mobiliteit. Stel je een stad voor waar alles te voet of met de fiets zou gebeuren, waar het openbaar vervoer zou worden ontworpen om aan alle mobiliteitsbehoeften te voldoen, en waar mobiliteitsoplossingen delen de voorkeur zou krijgen boven eigendom.

Deze nieuwe buurt zal binnenkort bestaan. De buurt is ontworpen om niet minder dan 12.000 mensen te huisvesten, en zal de eerste inwoners verwelkomen in 2024. In een originele stedelijke omgeving, waar voetgangers en zwakke gebruikers voorrang zullen hebben, omdat zij bijna de enige gebruikers van de openbare weg zullen zijn.

In de geschiedenis van de stedelijke ontwikkeling van het tweede deel van de twintigste eeuw werden veel steden herontwikkeld met als belangrijkste criterium het bezit van een individueel voertuig. In Merwede mogen alleen gedeelde auto’s rijden (met een verhouding van één voertuig per drie families). Er zullen ook deelfietsen zijn. Een efficiënt openbaar vervoersysteem zal de wijk verbinden met de rest van de stad en het land.

Utrecht, pilootstad

Merwede, een voormalige industriële wijk van Utrecht, zal het grootste voetgangersgebied van Europa worden. © Okra, marco.broekman

De ontwerpers van het project weten dat het veranderen van de gewoontes van de inwoners het moeilijkst zal zijn. Afstappen van de traditionele ééngezinswoning met één of twee wagens voor de deur en kiezen voor zachte mobiliteit gebaseerd op delen. Utrecht lijkt in dit opzicht de perfecte stad om het fietsen te bevorderen. Vandaag de dag gebruiken al meer dan 100.000 mensen dagelijks hun fiets om naar school te gaan, te werken, te shoppen of op stap te gaan. En Utrecht is niet aan zijn proefstuk toe: in 1965 experimenteerde de stad al met afgesloten straten die werden gereserveerd voor voetgangers.

Naast deze focus op fietsen zal het project genieten van vele duurzame voorzieningen, waaronder zonnepanelen, gedeelde tuinen … Alles wordt in het werk gesteld om van Merwede een mooie, duurzame en autovrije stad te maken. Maar ook dankzij hoogwaardige openbare ruimtes wordt dit een stad op mensenmaat die ontmoeting en sociale interactie zal bevorderen. Met een slogan die de ontwerpers zelf bedachten: “groen, zoveel mogelijk”.

Deel dit artikel:

Tags: , , ,

Geef een antwoord