MENU
bus_madrid © Mark Granen Phytokinetic

Groene ruimten op de daken van bussen en bushokjes

Un hôtel de luxe à 100 km/h

Een luxehotel aan 100 km/u

22/03/2017 Comments (0) Mobiliteit

Voetgangers maken een comeback in de steden

Ze vallen minder op dan de “runners”, deze trendy lopers, maar we zien steeds meer wandelaars in de steden. Of je nu houdt van de voetganger of hem verafschuwt, in Brussel is te voet gaan het meest gebruikte vervoermiddel. Het percentage bedraagt zelfs meer dan 56%. Daarmee is dit de belangrijkste manier om je te verplaatsen, meer nog dan de auto, die 50% van de openbare ruimte inneemt. Misschien is het wel tijd dat grote metropolen voetgangers eindelijk te begunstigen? Focus op de beste stedenbouwkundige projecten voor wandelaars.

Na Genève, in Zwitserland, en zijn baanbrekend “voetgangersplan” dat sinds 1995 wordt toegepast, hebben veel grote steden de nadruk gelegd op deze zachte en milieuvriendelijke manier om zich te verplaatsen. Londen, Rotterdam, Wenen en New York proberen al sinds enkele jaren hun aantrekkelijkheid voor voetgangers te ontwikkelen. In Hell’s Kitchen, een wijk die volop heropleeft in het zuidwesten van Manhattan, opende de stad New York bijvoorbeeld de High Line, een lineair hangpark dat is aangelegd op een in onbruik geraakt deel (2,3 km) van de oude spoorwegen van de Lower West Side. Deze groene plek is uitgegroeid tot een zeer populaire plek om te wandelen (5 miljoen bezoekers per jaar) en zorgde voor een aanzienlijke economische boom in de wijken waar ze doorheen loopt. Er ontstonden immers tientallen winkels en vastgoedprojecten in de buurt van het hangpark, met een economische impact van meer dan 2 miljard dollar.

In Sao Paulo, de grootste stad van Brazilië met elf miljoen inwoners, is de Minhocão – een heuse snelweg met uitzicht op het centrum van de stad (3,5 km lang) – elk weekend de place to be voor amateurjoggers, skaters, kunstenaars en jonge kirrende studenten. Sinds 2015 is deze bitumen strook volledig afgesloten voor auto’s. Stedelingen herwinnen hun rechten op een stad die lange tijd verminkt was door de weginfrastructuur. Net zoals de High Line in New York zou deze “luchtring” binnenkort kunnen worden omgevormd tot een hangpark.

Voetganger

Frankrijk blijft niet achterop. In 2011 maakte Nantes twee pleinen en een tiental straten verkeersvrij. Montpellier gaat er prat op dat het tussen 2011 en 2013 zijn voetgangerszones heeft uitgebreid met “16 hectare”, en dat hele lanen “koolstofvrij” gemaakt zijn. Idem in Nice, waar de avenue Jean-Médecin werd heraangelegd als een promenade van bijna een kilometer. In Bordeaux is zelfs één zondag per maand het stadscentrum verboden terrein voor auto’s. En in Parijs werd op 30 januari unaniem gestemd voor de “voetgangersstrategie” die werd voorgesteld door de socialistische burgemeester Anne Hidalgo. Met een totaal budget van 90 miljoen euro wil de stad Parijs nieuwe groene ruimten creëren, haar voetpaden verbreden, de middenberm van de boulevards heraanleggen… Het doel hiervan is duidelijk: na het verkeersvrij maken van de wegen aan de rivieroever, tegen 2020 de auto nog minder plaats geven in de hoofdstad. Dus wie is de “schone slaapster” in het verhaal?

Deel dit artikel:

Tags: , , ,

Geef een antwoord