MENU
Rue de MOUZAIA

Parijs vormt twee administratieve gebouwen om tot deugdelijke woningen

Warshau verwelkomt het hoogste gebouw van de Europese Unie

22 februari 2023 Comments (0) Andere, Architectuur, Milieu, Mobiliteit, Technologie, Vastgoed

Téléo: een stedelijke kabelbaan die navolging verdient?

Sinds 14 mei 2022 beschikt Toulouse (Frankrijk) over een stedelijke kabelbaan: Téléo. Dit omvangrijke project (goed voor een investering van 82 miljoen euro) is bedoeld om de verplaatsingen tussen de oostelijke en de westelijke wijken in de zuidfranse stad te vergemakkelijken.

De kabelbaan in Toulouse maakt deel uit van het openbaar vervoer in de stad. Téléo is toegankelijk voor al wie een ticket bij een plaatselijke vervoermaatschappij kocht en is net zo duur als de bus, de metro of de tram. De stedelijke kabelbaan bedient drie haltes en overbrugt in amper 10 minuten een afstand die met de auto 30 minuten in beslag neemt.

Met haar 3 km is het de langste kabelbaan in Frankrijk, meteen een stuk langer dan die van Brest (Bretagne), die in 2016 in gebruik werd genomen. Met een lengte van zowat 420 meter verbindt die de ecologische wijk Les Capucins met het stadscentrum van Brest. De Penfeld-rivier wordt daarmee in minder dan drie minuten overgestoken.

Téléo - Toulouse

Door de lucht om beter te kunnen ademen

Téléo beschikt over 15 cabines voor 34 passagiers, waaronder 20 zitplaatsen. De cabines stoppen systematisch. De deuren blijven open tijdens de trage doorgang door het station, die het veilig in- en uitstappen – zeker voor minder mobiele passagiers – mogelijk moet maken.

Kabelbanen worden nog steeds zelden als openbaar vervoermiddel ingezet, hoewel ze het veiligste alternatief ter wereld blijken. Sinds het gebruik van de ‘3S-technologie’ (3 kabels: 2 draagkabels + 1 trekkabel) werd er in meer dan 20 jaar exploitatie nergens ter wereld nog een ongeval gemeld. De gloednieuwe Téléo blijft zelfs functioneren bij een windkracht van meer dan 100 km/uur.

Bovendien overwinnen kabelbanen moeiteloos alle (natuurlijke) obstakels: rivieren, autowegen, heuvels, … Ze zijn bovendien ecologisch: ze worden volledig elektrisch aangedreven, stoten bijna geen CO2 uit en functioneren geluidloos, terwijl ze het verkeer in de straten ontlasten. Vanuit economisch oogpunt kan een kabelbaan veel sneller en goedkoper worden aangelegd dan een metro- of tramlijn (€ 7,5 miljoen/km tegenover € 30 miljoen/km).

Buitenlandse voorbeelden 

In het buitenland was Medellín (Colombia) de eerste stad die al in 2004 dit nieuwe openbaar vervoermiddel aanbood. Rio de Janeiro, New York en Algiers namen al een kabelbaan in hun aanbod op. In Europa blijft het gebruik van kabelbanen momenteel nog te beperkt tot het toerisme. ‘In Europa wordt de uitbouw van kabelbanen in de stad momenteel vertraagd door … de wet! Er zijn heel wat bureaucratische procedures en regels met betrekking tot de privacy, aangezien een stedelijke kabelbaan heel wat woningen in het gezichtsveld van de passagiers brengt,’ betreurt Martin Leitner, voorzitter van de OITAF, (de internationale organisatie voor kabeltransport).

Die situatie zou binnenkort wel eens kunnen veranderen! Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau Persistence Market Research zou de wereldmarkt voor kabeltransport in 2024 goed zijn voor 4,6 miljard dollar (1,9 miljard in 2016). Meer dan een derde zou worden benut voor het vervoer van mensen in een stedelijke omgeving. Het zou heel wat Europese grootsteden op ideeën kunnen brengen…

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord