MENU
Cirkel Solar Biennale Easmusbrug

The Solar Biennale doet de zon schijnen over Rotterdam

Réhabilitation de l’ancien site industriel de la brasserie AB Inbev

Rehabilitatie: een inclusieve manier om de stad nieuwe impulsen...

19 oktober 2022 Comments (0) Andere, Milieu, Mobiliteit, Vastgoed

Warschau gaat de uitdaging van decarbonisatie aan

De Poolse hoofdstad ziet de uitdagingen rond de klimaatverandering als een opportuniteit voor de uitbouw van de openbare infrastructuur en het transportsysteem. 

Warschau sluit zich aan bij de Race to Zero campagne die de CO2-uitstoot tegen 2050 tot nul wil herleiden. Tegelijk werd een klimaatplan goedgekeurd om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 40 % te verminderen (in vergelijking met 2007).

Warsaw © Tomek Baginski

Warsaw © Tomek Baginski

Jacek Kisiel, adjunct-directeur bij het departement Lucht & Klimaat stelt vast: ‘Ons streven naar decarbonisatie wordt afgeremd door de kostprijs van de modernisering van gebouwen en een weinig toekomstgericht beleid dat nauwelijks investeerde in wind- en zonne-energie. 

De trend omkeren

De grootste handicap van de stad is ongetwijfeld haar afhankelijkheid van steenkool en aardgas. Volgens de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling is steenkool goed voor meer dan 80 % van de primaire energiebevoorrading in Polen. Vóór 2040 kan Warschau het nulniveau niet halen. De twee centrales die instaan voor de energiebevoorrading draaien immers op fossiele brandstoffen,’ erkent Kisiel.

Om daaraan te verhelpen, wil de stad nieuwe bouwnormen invoeren die warmtepompen en zonnepanelen in alle nieuwe openbare gebouwen verplicht maken. Belangrijke kanttekening: de gemeenteraad kan dat niet aan de privésector opleggen.

Particuliere eigenaars die van die technologie gebruik willen maken of een elektrische auto willen aankopen, ontvangen daarvoor van de stad wél subsidies. 

Warsaw © Valentyn Chernetskyi

Warsaw © Valentyn Chernetskyi

Een nieuw transportbeleid

Warschau heeft te lijden onder frequente files, een slechte luchtkwaliteit en een gebrek aan parkeerplaatsen. Volgens transporteconoom Jana Pieriegud biedt de MaaStechnologie (Mobility as a Service) een mogelijke oplossing voor die problemen. 

Met MaaS kunnen intermodale trajecten (waarbij van verschillende vervoermiddelen worden gecombineerd) via een digitaal platform worden gepland, gereserveerd en betaald. In Warschau voeren de twee operatoren die dat aanbieden – Vroom et Take Drive – een bitse concurrentiestrijd.  Die rivaliteit is niet het enige struikelblok voor MaaS. ‘Heel wat inwoners van Warschau zijn erg gesteld op hun eigen wagen. Velen zijn niet op de hoogte van het bestaan van dergelijke platforms, die het zonder steun van de overheid moeten stellen,’ betreurt Dr. Pieriegud.

Qua openbaar vervoer, worden de stadsbussen op diesel geleidelijk vervangen door elektrische bussen. Die vertegenwoordigen momenteel 11% van de operationele vloot met 160 bussen. ‘In het centrum ligt de bereikbaarheid hoog, maar hoe verder weg van het centrum, hoe problematischer,’ weet Tamas Dombi, directeur van het departement Verkeerbeleid van de stad.  

Hoewel Warschau qua klimaatacties wat achterop hinkt in vergelijking met andere Europese hoofdsteden, zijn de verantwoordelijke vastbesloten die achterstand weg te werken. ‘De wil is er, maar we hebben nood aan geduld, vastberadenheid, geld en knowhow om de moeilijkheden op weg naar decarbonisatie te overwinnen,’ besluit Liszka-Dobrowolska, PDG van Climate Strategies Poland.

Deel dit artikel:

Tags: , , ,

Geef een antwoord