MENU

Groot-Parijs: de grootste werf van Europa voor een betere...

Co-living: samenwonen 3.0

4 februari 2019 Comments (0) Mobiliteit, Vastgoed

Voetgangers weer centraal zetten om de stad beter te delen

Autodelen, selfservice scooters, fietsen en steps, openbaar vervoer… We hebben almaar meer mogelijkheden om ons te verplaatsen en dus moeten we de openbare ruimte opnieuw uitdenken. Wat als steden een versnelling lager zouden schakelen en voetgangers weer alle ruimte gaven?

Het is een klein stadje van 50.000 inwoners in Duitstalig Zwitserland. Maar ze heeft alles van een metropool. In 2002 transformeerde Biel zijn centrale plein tot een “ontmoetingszone” voor alle weggebruikers: voetgangers, fietsers, auto’s en openbaar vervoer delen en gebruiken er dezelfde ruimte.

Geen exclusief gemotoriseerd verkeer meer. De maximale snelheid is 20 km/u en parkeren is alleen toegestaan op een aantal aangeduide plekken. Voetgangers hebben voorrang op het verkeer en mogen de hele openbare weg gebruiken, zonder evenwel onnodig de voertuigen te belemmeren. Het dwingt alle deelnemers respect te hebben voor elkaar. En hoewel er vrij veel openbaar vervoer passeert, verloopt het verkeer vlot, zelfs ook voor bussen.

  • Zentralplatz in der Stadt Biel ©
  • Rue Sainte Catherine Bordeaux

Prioriteit voor de zwakste weggebruikers

Wandelen wordt vaak over het hoofd gezien in het openbare beleid. Voetgangerszones worden aangelegd, maar er wordt niet gedacht aan een echt ‘wandelplan’ om mensen de mogelijkheid en de zin te geven om zich te voet te verplaatsen. Maar voetgangers weer een voorkeursbehandeling geven in de openbare ruimte impliceert ook werk maken van het comfort van oversteekplaatsen, en de straat voorzien van rustzones, banken en tuintjes. Dit om niet alleen ontmoetingen en sociale binding te stimuleren, maar ook rustmomenten voor gebruikers met beperkte mobiliteit.

Sommige steden, zoals Bordeaux, hebben fors geïnvesteerd in uitstekende voetgangersfaciliteiten. Met haar 1.250 meter is de Rue Sainte-Catherine, in de hoofdstad van de Gironde, de langste winkel- en voetgangersstraat van Europa. Eén van de 12 projecten die voortvloeiden uit het project ‘Bordeaux 2030’ heeft als doel alle stadsdiensten binnen het kwartier bereikbaar te maken te voet of met de fiets. Een visie waar veel steden zich op zouden moeten inspireren, want wandelen is één van de essentiële bouwstenen van de duurzame en multimodale stad.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord