MENU

Transitie in UCLouvain: beroep doen op collectieve intelligentie

Wedstrijd: hout in de schijnwerpers

1 juli 2020 Comments (0) Andere, Milieu, Mobiliteit, Vastgoed

Fietsen in Boedapest: vandaag kan het

Hoe kunnen we ons voorbereiden op een toekomst waar het waarin het ingewikkeld kan zijn om overvolle treinen of bussen te nemen? Het kan door steden toegankelijker te maken voor fietsen in plaats van auto’s. 

Steden over de hele wereld hebben hun infrastructuur snel moeten aanpassen aan de mobiliteitsproblemen die Covid-19 met zich meebrengt. Berlijn heeft parkeergarages omgetoverd tot pop-up fietspaden. Milaan heeft het gebruik van 22 kilometer weg veranderd, waarbij voorrang is gegeven aan fietsers en de snelheidslimiet is verlaagd. Parijs denkt na over fietssnelwegen, die de voorsteden en intramurale wijken met elkaar zullen verbinden.

Boedapest daarentegen had voor de gezondheidscrisis vrijwel geen fietspaden. Sindsdien zijn er een kleine twintig kilometer aangelegd. Deze tijdelijke fietspaden zouden definitief kunnen worden als ze voldoen aan het verwachte succes en een duurzame impact hebben op het leven van de inwoners. Deze nieuwe infrastructuur zorgde voor grote opluchting onder de bevolking, die het in deze tijden van Covid moeilijk vond om volledig afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer van de stad. Dat is van uitstekende kwaliteit, maar snel overvol.

Heroverweging van de steden

In feite hebben de fietspaden van Boedapest een beperkte levensduur tot september. Maar de burgemeester van de stad, Gergely Karácsony, beloofde dat het verkeer nauwkeurig zou worden bestudeerd, om te zien of deze nieuwe fietspaden het mogelijk maken om het verkeer in het centrum van de stad te ontlasten. Er is ook overleg gepland met de burgers over de mogelijkheid van het aanleggen van nieuwe fietspaden. Zoals de kabinetschef van de burgemeester aan BBC Future vertelde, “de pandemie heeft de vervoersaanbod veranderd. We hebben een unieke kans om te zien hoe onze steden eruit zullen zien als we ze herdenken voor mensen in plaats van auto’s.

Het project “Paris du ¼ d’heure” ondersteund door de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo. ©DR

Overal proberen grote steden het mobiliteitsbeleid te herschrijven door de gevolgen te trekken van de pandemie die de wereld heeft verlamd. De algemene trend is om de ecologische voetafdruk van de auto te verminderen, in het voordeel van andere vervoersmiddelen. De initiatieven zijn zowel talrijk als gedurfd. De burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo, die kandidaat is om herverkozen te worden, onthulde een paar maanden geleden haar project “Paris du quart d’heure”, waarbij inwoners alles wat ze nodig hebben op een kwartier van hun thuis kunnen vinden: eten, verzorging, entertainment, winkelen, werken, consumeren … Het is een ambitieus plan met fietsstraten, brede voetpaden met beplanting en stedelijke landbouwprojecten. Allemaal zonder dat er een auto nodig is.

Deel dit artikel:

Tags: , , , , , ,

Geef een antwoord