MENU
Milan © Kengo Kuma and associates

Milaan: welkom op kantoor!

1 min City © Hanna Zhyhar

Zweden: de stad van één minuut

Helsingborg © harley Litchfield

9 juni 2021 Comments (0) Architectuur, Cultuur, Milieu, Technologie, Vastgoed

Een onverwachte publiek-private samenwerking vindt in Zweden de stad van de toekomst uit

Helsingborg, een kustplaats in het zuiden van Zweden, gaat een samenwerking aan met een bekend meubelmerk. Het doel: oplossingen zoeken voor de uitdagingen van verstedelijking en het leven voor iedereen, overal en altijd gemakkelijker maken. 

Helsingborg 2022

Helsingborg 2022

De gemeente Helsingborg werd onlangs door de Europese Commissie aangewezen als een van de meest innovatieve steden in Europa. En het heeft zopas een project gelanceerd (codenaam H22, voor Helsingborg 2022) gericht op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen om samen de duurzame stad van de toekomst te creëren. Dit project wordt volledig uitgevoerd met het merk IKEA: “We zullen het volledige potentieel van ons bedrijfsmodel benutten en gaan voor een radicaal andere manier van denken“, aldus Marcus Engman, creatief directeur van de Zweedse fabrikant. Tegen 2022 willen we voor steden echte oplossingen voorstellen die duurzaam, betaalbaar en praktisch zijn voor mens, planeet en samenleving. 

Economie en ecologie combineren

De duurzaamheid van H22 zal zich richten op verschillende aspecten van het stadsleven. In de tuin wordt stadslandbouw gepromoot. Het havengebied wordt een laboratorium voor innovatieve ideeën, vooral om burgers te stimuleren hun textielproducten te recyclen. Het lokale bos zal experimenten met duurzame huisvesting opzetten. Maar dit zijn slechts de eerste voorbeelden van een gigantische brainstorm die nog maar net is begonnen, aangezien alle ideeën in samenwerking met de burgers zullen worden ontwikkeld en getest. 

H22 illustreert IKEA’s engagement op het vlak van duurzaamheid en circulaire principes: tweedehandswinkels, eliminatie van plastic voor eenmalig gebruik, emissievrije thuisbezorging tegen 2025, vermindering van de klimaatvoetafdruk met gemiddeld 70% per product tegen 2030…

Het bedrijf weet dat economische voordelen hand in hand moeten gaan met een ecologische visie. Op deze manier zou Helsingborg een broedplaats van technologische en sociale innovatie kunnen worden, waar beleidsmakers en bedrijven ernaar zullen streven de consumentenparticipatie in circulaire en duurzame praktijken te vergroten. 

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord