MENU
Bruxelles : à l’aube d’une révolution ?

Brussel : aan de vooravond van een revolutie

Bruxelles : que faire des autoroutes urbaines ?

Brussel: wat doen met stadssnelwegen?

Lyon : une métamorphose à l’horizon 2030

8 maart 2016 Comments (0) Mobiliteit

Lyon Een metamorfose tegen 2030

Frankrijk wordt ook sterk geconfronteerd met het fenomeen van de stedelijke snelwegen. In overeenstemming met de wensen van president Georges Pompidou “heeft de stad zich aangepast aan de auto”. Lyon kon niet ontsnappen aan dit fenomeen, want de grote Noord-Europese A6/A7-snelweg loopt dwars door de stad. “Het oorspronkelijke doel was om grote metropolen te creëren naar het voorbeeld van Amerikaanse steden”, aldus Olivier Roussel, directeur missies en strategieën voor grootsteden van het stedenbouwkundig bureau van Lyon. In die tijd werd gedacht dat deze stadssnelwegen de verschillende wijken zouden doen heropleven en de economische ontwikkeling zouden stimuleren door de auto naar het centrum van de stad te brengen. Heuse autoglijbanen lieten door de stadskernen een stortvloed van auto voorbijrazen aan meer dan 90 km/u! In plaats van bij te dragen tot de ontwikkeling van de stad heeft deze situatie de openbare ruimte eerder gesteriliseerd.”

In de jaren ‘80 en ‘90 heeft de komst van de tram in Lyon het debat over de openbare ruimte en de noodzakelijke evenwichtsoefening tussen de mobiele auto en de voetgangers nieuw leven ingeblazen. “De stad moest niet langer aangepast worden aan de auto om ze opnieuw aantrekkelijk te maken”, legt Olivier Roussel uit. We werken aan twee pijlers. Aan de ene kant zijn er beleidsbepalingen om het grondgebied te herconfigureren die stap voor stap vooruit gaan, met gebruik van tramlijnen, parken, bewegwijzering voor fietsen, speciale busstroken, de herovering van de oevers van de Rhône, de omtovering van bepaalde delen tot stedelijke boulevards, enz. Aan de andere kant werken we tegen 2030 aan een denkproject rond de A6/A7 en de sluiting van de ring die aan de westzijde nog altijd niet af is. Dit enorme project gaat gepaard met de herverdichting van de stad, die haar aantal inwoners tegen 2030 zal zien stijgen van 1,5 naar 2 miljoen inwoners. De ring zal dan de rol spelen van hybride schakelelement, een combinatie van auto en openbaar vervoer om de verschillende wijken en vaardighedencentra te verbinden en allerlei evenementen aan te bieden.”

Foto © DR
Deel dit artikel:

Tags:

Comments are closed.