MENU
Frank Gehry Arles © Adrian Deweerdt

Doet Frank Gehry het hoogstandje van Bilbao nog eens...

Dresden The Cube © Henn

Dresden: een technologische nieuwigheid om in de gaten te...

Brno Station © PLAY-TIME

8 oktober 2021 Comments (0) Andere, Architectuur, Milieu, Mobiliteit, Vastgoed

Republiek Tsjechië: een nieuw station voor Brno, een wijk op zich

Het gaat hier om niet minder dan de grootste architectuuraanbesteding in de geschiedenis van de republiek Tsjechië: een multimodaal project dat zo’n beetje alles concentreert wat je in een stad kunt vinden. Zo gezegd, zo gedaan.

Het station van Rotterdam stond nog niet helemaal op papier of het Nederlandse consortium van Benthem Crouwel Architects en West 8 boog zich al over deze grootschalige internationale wedstrijd waaraan in 2020 maar liefst 46 bureaus deelnamen. Brno is de op een na grootste stad van Tsjechië en wordt ook wel ‘klein Wenen’ genoemd. Het nieuwe station moet een katalysator zijn en van de nieuwe wijk die eromheen gebouwd zal worden, een integraal deel van de stad maken. 

Brno Sation © PLAY-TIME

Brno Sation © PLAY-TIME

De mens op de eerste plaats

Het multimodale en geconnecteerde station telt een verbijsterend aantal diensten en inrichtingen: 14 perrons voor hogesnelheidstreinen en lokale treinen, trams en stadsbussen, een station voor streekbussen, een metrostation, een fiets- en autoparking, diensten voor passagiers, winkels en horeca, maar ook kantoren, woningen, een hotel en openbare ruimten, een park aan het water en een promenade.

Om de CO2-voetafdruk van het nieuwe station aanzienlijk te verlagen werd met meerdere oplossingen op de proppen gekomen. Zo komt er een enorme convexe glazen luifel boven de perrons, die zonne-energie zal opvangen, en wordt met biomateriaal gewerkt, zoals kruislaaghout. Daarnaast is ook de hoeveelheid gewapend beton sterk teruggedrongen. Het milieuvriendelijke ontwerp integreert ook het gebruik van regenwater, (gefilterd) daglicht, natuurlijke ventilatie en verwarming en koeling van de vloer op lage temperatuur. Voor dat laatste komt er een geothermische omkeerbare warmtepomp.

Eens te meer wordt hier het bewijs geleverd dat de dynamiek van een duurzame en geconnecteerde stad op gang komt rond het station. Er wordt voor de bouw van het nieuwe station een budget van om en bij de 1,8 miljard euro uitgetrokken. De deadline ligt ergens tussen 2032 en 2035.

Deel dit artikel:

Tags: , , ,

Geef een antwoord