MENU

In Duitsland zal een ecowijk de omgevingslucht zuiveren.

Hoe Amerikanen zich in 2030 denken te verplaatsen

1 april 2019 Comments (0) Andere, Mobiliteit, Technologie

Transpolis: de stad die de mobiliteit van de toekomst test

Een ‘spookstad’, zonder inwoners maar met verkeerslichten, rotondes en bushokjes. Welkom in Transpolis, de levensgrote speeltuin van de uitvinders van de mobiliteit van morgen.

Transpolis, gebouwd in 2018 op 77 hectare van het voormalige militaire kamp Fromentaux, tussen Saint-Maurice-de-Rémens en Leyment, is een stad zonder inwoners. Een – nochtans erg reële – stad waar fabrikanten van autonome voertuigen, spoorwegbedrijven, specialisten in de dialoog tussen machines en busexploitanten hun innovaties kunnen testen, vooral op het vlak van veiligheid. “Niemand anders heeft dat in Europa“, zegt Stéphane Barbier, directeur van ontwikkeling van het bedrijf dat de site uitbaat op ongeveer vijftig kilometer van Lyon.

Voor de vijftiger is Transpolis een gok. “De gok of voertuigen, autonoom of niet, morgen zullen communiceren met de infrastructuur”, zegt Stephane Barbier. Om dit project dat tien jaar geleden ontstond te realiseren, moest een budget van 20 miljoen euro gevonden worden. Industriëlen en publieke actoren kwamen over de brug: drie Euro NCAP-crashtestlocaties geërfd van de voormalige site van Lyon-Saint-Exupéry; een snelweg van een kilometer lang; een netwerk van kleine bochtige wegen, zoals op het platteland… En het belangrijkste: een ultra geconnecteerde stad van 30 hectare en 12 kilometer aan ‘straten’ op een voormalige militaire opslagplaats voor munitie.

Filmset

Alles is hier flexibel en moduleerbaar: net als in een filmstudio wordt eerst het scenario geschreven en wordt de site op basis daarvan uitgerust. Zo is het mogelijk om de rijbaan te verbreden of te versmallen, de wegmarkeringen te veranderen, de kruispunten aan te passen… Op bepaalde delen van de weg kan ook regen of mist gecreëerd worden. En als het nodig is, komt de stad tot leven met robotvoetgangers of -fietsers en zelfs met figuranten van vlees en bloed. “Net als in de cinema”, lacht Stéphane Barbier.

Transpolis zet alles in het werk voor connectiviteit, vooral communicatie tussen voertuigen (V2V), en infrastructuur (V2I) en naar derden (V2X). Onder de grond ligt 300 km glasvezel naar alle punten waarop de apparatuur wordt aangesloten (verkeerslichten, verkeersborden, straatverlichting…). Nog opmerkelijker is de aankondiging van de directeur van ontwikkeling: het laboratorium zal dienen als testlocatie voor 5G. Bouygues Telecom en Ericsson installeerden een grote antenne om 5G-applicaties te testen ten dienste van de dialoog tussen autonome voertuigen en ‘slimme’ veiligheidsinfrastructuur.

één van de eerste contracten werd afgesloten in het kader van het Avenue-project, dat autonome voertuigen wil inzetten in verschillende Europese steden, waaronder ook Lyon. Er zal plaats zijn voor elektrische mobiliteit, verzekerd de directeur van ontwikkeling. Honderd kilovoltampères zullen een netwerk van laadstations op de site voeden. Zowel lichte voertuigen als vrachtwagens kunnen er inpluggen. Later zijn ook een inductiebaanvak (voor draadloos opladen) of uitrusting voor het elektrificeren van de weg mogelijk. “Dat kunnen we niet testen in het echte leven“, zegt Stéphane Barbier. “Maar hier reproduceren we kritieke omstandigheden, zodat later alles top is in de echte wereld.”

Deel dit artikel:

Tags: , , , , ,

Geef een antwoord