MENU

Wola: het nieuwe centrum van Warschau

Lancering van het Cultureel Instituut voor Architectuur Wallonië-Brussel

19/12/2019 Comments (0) Andere, Architectuur, Mobiliteit, Technologie, Vastgoed

Warschau: Groot-Brittannië’s toparchitecten stellen zich de toekomstige luchthaven voor

Warschau wil zich positioneren als dé hub van Midden-Europa, en wil in 2027 een nieuwe luchthaven bouwen. Het heeft de crème de la crème van de Britse architectenwereld gevraagd om het gebouw te ontwerpen.

Het is een gigantisch project. In Baranow, zo’n 40 kilometer ten zuidwesten van Warschau, wil de Poolse regering een luchthaven bouwen die de belangrijkste hub van Midden-Europa moet worden. En uiteindelijk het grootste vliegveld van het Oude Continent. “De huidige luchthaven bereikt zijn grenzen, rechtvaardigt Tadeusz Koscinski, de minister van Financiën, het in de pers. En er is geen ruimte om de capaciteit uit te breiden.

Chopin Airport, gelegen in Warschau, is omgeven door huizen. Vorig jaar verwelkomde het 17,7 miljoen passagiers, dat is 5 miljoen meer dan in 2016. Dit brengt hem dichter bij zijn maximale capaciteit. Voor deze nieuwe luchthaven, genaamd “Solidariteit”, ziet de Poolse regering het groots. Ze voorzien een budget van 16,2 miljard euro en een capaciteit van 45 miljoen passagiers voor de opening, verwacht in 2027. Dan volgt nog een budget van 100 miljoen zodra de bouw is voltooid, en een “luchthavenstad” met hotels en winkelcentra. De autoriteiten mikken op 150.000 jobs. De luchthaven moet ook het nieuwe zenuwcentrum van het hogesnelheidsspoorwegnet worden. Met één ambitie: de grote steden van het land in minder dan tweeënhalf uur met de trein verbinden. Daar komt de aanleg van 1600 kilometer spoorweglijnen bij kijken.

  • Warsaw Solidarity © Chapman Taylor
  • Warsaw Solidarity © Foster Partners
  • Warsaw Solidarity © Foster Partners
  • Warsaw Solidarity © Grimshaw Architects
  • Warsaw Solidarity © Benoy
  • Warsaw Solidarity © Zahahadid Architects
  • Warsaw Solidarity © Zahahadid Architects
  • Warsaw Solidarity © Zahahadid Architects

Foster en Zaha Hadid

Wat het ontwerp betreft, wil de regering inspiratie putten uit Singapore Airport. In samenwerking met de Britse ambassade in Warschau organiseerde de stad een wedstrijd met verschillende architectenkantoren. Hun eerste voorstellen zijn buiten proportie. Deze site moet niet alleen de verwachte groei van het luchtverkeer in Polen aankunnen (95 miljoen passagiers in 2030, tegenover 45 miljoen in 2018). Het moet ook het symbool zijn van de economische wedergeboorte van het land.

Foster + Partners, Zaha Hadid Architects, KPF, Chapman Taylor, Populous, Grimshaw, Benoy en Pascall+Watson stelden elk hun visie op de toekomstige grote Poolse luchthaven voor. Terwijl Foster een modulaire luchthaven met twee terminals voorstelt, richt Grimshaw zich op functionaliteit, met een soepele, lichte en duurzame terminal. Zaha Hadid Architects gaat verder met drie verschillende ontwerpen, maar allemaal met vegetatie en integratie van de toekomstige spoorwegen. Wie krijgt het recht Warschau te transformeren? Het antwoord kennen we begin 2020.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord