MENU

Renovatie: enkele Europese modellen

De ideale duurzame stad van de toekomst is in...

14 november 2021 Comments (0) Milieu, Mobiliteit, Vastgoed

Fietsen, een hulpmiddel voor stadsplanning

Nowadays, many large cities have included bicycles in their urban development to promote a healthier and more economical life. Here are some notable initiatives to adapt the city to the benefit of two-wheelers.

  • In Kopenhagen, waar 62% van de bevolking naar het fietst, zijn vier fietsbruggen gebouwd en er staan er nog meer gepland. 

    Amsterdam © Vince Veras

  • Amsterdam breidt bestaande fietspaden uit, vergroot het aantal fietsstraten met lage snelheid en herontwikkelt de belangrijkste kruispunten om de veiligheid van fietsers te garanderen. De stad heeft zelfs een vijfjarig fietsplan. 
  • Utrecht: In 2017 opende de stad de grootste fietsenstalling ter wereld. De 22.000 parkeerplaatsen bevinden zich in de buurt van stations om multimodaal vervoer mogelijk te maken. Een digitaal systeem stelt gebruikers in staat om hun parkeerplaats te vinden, terwijl de parking ook een herstelplaats voor fietsen biedt. 
  • In Berlijn wordt een “supersnelweg”-plan geïmplementeerd om fietsen te bevorderen als een efficiënt en snel vervoermiddel. 
  • De stad Straatsburg wil een gecentraliseerd stedelijk fietsnetwerk creëren door de ontwikkeling van het bestaande vervoersnetwerk en de “Vélostras”-fietssnelwegen. Dat komt neer op 130 km brede en verlichte fietspaden.

    Malmö © Susan-q-yin

  • De Zweedse stad Malmö heeft al meer dan 500 fietspaden. Het heeft zojuist sensoren op bepaalde knooppunten geïnstalleerd om automobilisten te waarschuwen wanneer fietsers naderen.
  • Luxemburg plant de installatie van een transnationaal netwerk van fietspaden, waardoor de duurzame mobiliteit van pendelaars die in de Moezel wonen en in het Groothertogdom komen werken, wordt vergemakkelijkt. 
  • Parijs wil 100% befietsbaar zijn en daarvoor trekt het 250 miljoen uit om tegen 2026 180 km extra fietspad aan te leggen. Deze ontwikkeling gaat hand in hand met de ontwikkeling van tweerichtingsfietspaden, een fietsvergunning voor basisscholen en scholen voor volwassenen. 
  • In Londen werd de vlaggenschipmaatregel voor de installatie van een ultra-lage CO2-emissiezone in het historische centrum gekoppeld aan de introductie van nieuwe fietspaden. 
  • Ten slotte een leuk initiatief van de stad Helsinki: fietsers kunnen nu een beetje geld verdienen als ze tijdens hun ritten problemen op de openbare weg opmerken en fotograferen en dit melden aan de gemeente.

De stad Amsterdam heeft een vijfjarig fietsplan ontwikkeld © Gemeente Amsterdam

De kip en het ei

Is het dankzij de toename van het aantal fietsers dat steden schoner worden, of juist omdat steden hun stedelijke infrastructuur verbeteren dat fietsen wijdverbreid zal worden? 

De fiets is ongetwijfeld geen einddoel op zich om de gewoontes van de burgers te veranderen. Tegelijk maken de vele voordelen die fietsen met zich meebrengt (bevordering van handel, sociale integratie, toegang tot werkgelegenheid, behoud van een goede gezondheid, vermindering van luchtverontreiniging, enz.) het een ideaal instrument voor de uitvoering van nieuw stadsontwikkelingsbeleid. 

Deel dit artikel:

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Geef een antwoord