MENU
Amazon HQ © NBBJ / Amazon

Kantoren: Amazon brengt wetenschap en natuur samen in hartje...

Een “woud” van kantoren in Rijsel

Paris © Kazuo Ota

27 mei 2021 Comments (0) Milieu, Mobiliteit, Vastgoed

Stedelijke logistiek, een strategisch en duurzaam vraagstuk

Spotlight op het optimale beheer van de goederenstromen die de stad Parijs binnenkomen, verlaten en circuleren.  

In maart 2021 stond een webinar van bankengroep Natixis stil bij de uitdagingen van een industriële sector die tot de lockdown van de lente 2020 nog grotendeels gericht was op de B2B-activiteit van ‘last mile delivery’. In amper een jaar tijd zijn de cijfers omgekeerd: 70% van de leveringen is nu bestemd voor particulieren (boost telewerken, explosie van online verkopen …). 

Deze praktijk brengt uiteraard overlast met zich mee: meer verkeer, oppervlakte opslagruimten, vervuiling (leveringen worden verantwoordelijk geacht voor een derde van de milieuvervuiling in de stad), enz.

Paris Paris livraison © Thomas Habr

Paris © Thomas Habr

De regels en stromen optimaliseren

Normaal gesproken bevinden grote magazijnen zich buiten de steden, waar vrachtwagens goederen komen laden die in de stad moeten worden afgeleverd, wetende dat 80% van de Franse bevolking in stedelijke gebieden woont. Deze producten teleporteren naar hun bestemming kan echter (nog) niet. Grote publieke en private bedrijven denken momenteel na over manieren om dit transport voor grote steden vlotter te laten verlopen. 

Een paar voorbeelden: de voorkeur geven aan korte loops door routes te optimaliseren met behulp van data en slimme technologieën; intramurale logistiek opzetten door oude parkings of tankstations die hun nut hebben verloren door het verminderde autoverkeer in de stad om te vormen tot stedelijke magazijnen … Ook de overheid zal een steentje moeten bijdragen, bijvoorbeeld door de regelgeving te harmoniseren: sommige steden laten leveringen toe in de ochtend, andere dan weer ’s avonds … 

Ten slotte zal het nodig zijn om bezorgmiddelen te ontwikkelen die meer geschikt zijn voor stadscentra, denk maar aan bakfietsen of elektrische voertuigen. Want ook al gaan de goederen vandaag voor 11% per boot of trein (de rest is nog steeds voornamelijk wegvervoer), ze moeten natuurlijk nog altijd tot bij de bestemmeling geraken. Een metropool als Parijs is drie dagen zelfvoorzienend. Daarna wordt het ingewikkeld. Daarom is het essentieel om logistiek te integreren in de stedelijke uitdagingen van morgen en deze aan te passen aan onze nieuwe manieren van leven en consumeren. 

Deel dit artikel:

Tags: , ,

Geef een antwoord