MENU
Aerial view of Grenoble city, France

Zijn kabelbanen de metro’s van morgen?

Processed with VSCOcam with hb1 preset

Is de stad van morgen ondergronds?

Enfant dans la ville

19/04/2018 Comments (0) Andere

Kinderen in de stad: de indicator van een stad voor iedereen?

Vandaag woont 70 tot 80% van de Europese kinderen in een stad, maar een wandeling volstaat om te beseffen dat het stedelijke universum niet systematisch is aangepast aan peuters. Hoe kunnen steden omgetoverd worden tot speeltuinen met stadsmeubilair en kindvriendelijker worden? 

Le Corbusier weet het! Onder zijn impuls eindigt het CIAM (Congrès international d’architecture moderne) met het handvest van Athene. Een basistekst die de stad als functioneel ziet en waar aparte ruimtes zijn om te wonen, te werken, te ontspannen en zich te verplaatsen. In deze fundamentele tekst denkt Le Corbusier ook aan de veiligheid en optimalisering van de ruimte op maat van kinderen. Zes decennia later zijn zijn ideeën nog altijd geen realiteit: driekwart van de Europese kinderen zijn stedelingen, maar de stad is nog altijd niet aangepast aan hun behoeften.

Trappen en voetpaden zijn hoog en er zijn weinig banken en rustige ruimtes. In sommige wijken zijn heel weinig speeltuinen, en die zijn bovendien weinig fun. Volgens Thierry Paquot, filosoof van het stedelijke leven en auteur van een collectief werk over de recreatieve stad, uitgegeven bij Infolio, is het kind te voet vergeten in de steden. “Kinderen tussen 6 en 13 jaar oud zijn voetgangers die de stad anders beleven dan volwassenen“, legt hij uit. Bij een studie over dit onderwerp kwam hij op het idee een camera op het hoofd van een vijfjarig meisje te zetten en de stad op haar hoogte te filmen. De bevindingen leveren het bewijs van zijn stelling. “Vandaag de dag zijn steden ontworpen om rationeel en functioneel te zijn. Ze zijn op maat van de auto gemaakt. Geen enkele beslisser heeft de prioriteit gezet om de stad poëtisch of ludiek te maken. Dat is nochtans wat kinderen verwachten“, zegt de professor emeritus van het Institut d’urbanisme in Parijs.

Het Deense voorbeeld

Is het mogelijk de stad uitnodigender voor kinderen te maken? Volgens Thierry Paquot is een kindvriendelijke stad in de eerste plaats een ‘gevoelige’ stad, waar verschillende generaties elkaar ontmoeten en in dialoog treden. Het zou ook een trage stad moeten zijn, waar de snelheid beperkt wordt tot 30 km/u. Er moeten ook speciale, beveiligde routes voor kinderen te voet worden gecreëerd, met pijlen of aanwijzingen op de grond.

Maar het is in Denemarken dat de architecten van Cobe Nord en PK3, evenals het bedrijf Grontmij, als eersten een wijk op maat van kinderen hebben ontworpen. De “Prinsessegade Kindergarten Youth Center”, dat het levenslicht zag in 2016, is gebouwd in het hartje van Kopenhagen, tussen twee grote lanen in. Bijna 710 peuters kunnen er op hun eigen ritme bewegen in kleine huisjes, parken, een stadion bedekt met zonnepanelen en een restaurant met een tuin op het dak. Net zoals Kopenhagen heeft deze “stad voor kinderen” zijn eigen stadhuis, bibliotheek en museum. Het doel van zo’n project, dat veel verder gaat dan een attractiepark zoals Legoland, is “kinderen de tools en uitrusting te geven om de stad op hun manier en volledige autonoom te leren begrijpen“, lichten de ontwerpers toe. In 2025 zal Kopenhagen 90.000 inwoners meer tellen dan de huidige 510.000. En 22.000 inwoners zullen jonger dan 18 zijn.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord