MENU

“Geprefabriceerd en hout zijn de toekomst van de bouw”

Mobiliteit: Foster+Partners herontwikkelen het station van Stockholm

08/04/2022 Comments (0) Andere, Cultuur, Milieu, Vastgoed

Luxemburg: oprichting van een Sustainability Academy 

De Luxemburgse vereniging IMS (voor Inspiring More Sustainability) bestaat al 15 jaar en brengt veel Luxemburgse bedrijven samen die besloten hebben te investeren in kwesties van maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR).

IMS staat met name aan de oorsprong van het Luxemburgse Diversity Charter. Het gaat nu nog een stap verder met de oprichting van een academie die zich toelegt op bedrijfstrainingen rond dezelfde cruciale onderwerpen. Directrice Sandrine Grumberg is al vijftien jaar actief op het gebied van duurzame ontwikkeling, met name op het gebied van duurzame inkoop en procurement in bedrijven.

Luxemburg Sustainability Academy © Focalize.lu Emmanuel Claude

Sandrine Grumberg, IMS directeur © Focalize.lu Emmanuel Claude

Sandrine Grumberg : “In feite bestond het CSR-trainingsaanbod al in Luxemburg, maar we zijn de eersten die 100% aan CSR-onderwerpen werken. Onze rol is om duurzaamheidsdoelstellingen af te stemmen op concrete situaties en doelstellingen die in bedrijven worden aangetroffen”.  

Enkele voorbeelden uit de bouwsector?  

Opleiding kan betrekking hebben op afvalbeheer in verticale huisvesting, de integratie van duurzamere en circulaire criteria in projecten, meer transparantie, milieu- en maatschappelijke rapportage … De Sustainability Academy vergroot het bewustzijn bij bedrijven al heel vroeg. Het zet hen bijvoorbeeld aan om beter na te denken over de verbanden tussen een bouwproject en de biodiversiteit eromheen. We beginnen altijd met het SBTI (Science Based Targets Initiative *), ontwikkeld na de COP 21, waarvan de filosofie eenvoudig is: luister naar de wetenschappelijke wereld en verminder je ecologische voetafdruk.

Trek je naar bedrijven om deze boodschappen over te dragen aan het personeel, op verzoek van het management? 

Dat klopt. Maar ik geef toe dat de eerste uitdaging is dat bedrijven deze CSR-aspecten echt integreren in hun strategisch trainingsplan. Te vaak krijgen we nog te horen: “Ja, heel goed onderwerp, maar onze mensen hebben hier geen vragen over”. En daarom is het duidelijk dringend dat bedrijven CSR-onderwerpen niet langer alleen als communicatiemogelijkheden behandelen, maar dat deze onderwerpen ook strategischer worden en worden opgenomen in trainingsplannen.

*Zo’n 2.000 wereldwijde bedrijven hebben zich gecommitteerd aan doelen die “wetenschappelijk gebaseerd” zijn en daarom in overeenstemming zijn met wat de nieuwste klimaatwetenschap nodig acht om de doelstellingen van het Parijsakkoord te bereiken, namelijk het beperken van de opwarming van de aarde tot een niveau dat ver onder 2°C boven pre-industriële niveaus ligt en om inspanningen voort te zetten om de opwarming tot 1,5°C te beperken.

Deel dit artikel:

Tags: , , , , ,

Geef een antwoord