MENU

Een jaar gratis bus: wat de ervaring van Duinkerke...

Noorwegen wil ’s werelds eerste drijvende tunnel bouwen

28/10/2019 Comments (0) Andere, Mobiliteit, Technologie

Namen en Huy lanceren de eerste twee stedelijke kabelbanen in Wallonië.

Kabeltransport is minder duur dan een tram en kan worden gebruikt op heuvels of om wegen en rivieren over te steken. Maar terwijl veel Europese steden onderzoeksprojecten uitvoeren, zullen twee Waalse steden de kabelbaan in ere herstellen: Namen en Huy.

Kunnen we morgen met de kabelbaan door de stad reizen? Met hun uitgestrekte netwerken van bussen, trams en auto’s verstikken steden in de almaar groeiende files. Daarom komen er steeds meer alternatieven voor koning auto. En de kabelbaan als stadsvervoer blijft fascineren. In de cabines over de Amoer-rivier, die China en Rusland scheidt, zullen dagelijks tot 7.000 passagiers kunnen worden vervoerd. In Londen, kan je in de Emirates Air Line kabelbaan beide oevers van de Theems oversteken en genieten van een 360°-uitzicht op de hoofdstad.

Van het ene punt in het centrum van de stad naar het andere in een paar minuten, zonder te lijden onder de files van de spits. Of gewoon de stad doorkruisen zonder in een auto te stappen of je voeten op de grond te hebben. Het is de uitdaging van het bureau in Wanze, Contraste Architecture, dat verantwoordelijk is voor het ontwerp van twee kabelbanen en hun stations, zowel in Huy als Namen. Twee projecten voor kabeltransport, maar twee zeer verschillende contexten en implicaties voor de bestaande ruimte.

 

  • Huy © Contraste Architecture
  • Huy © Contraste Architecture
  • Namur

Snelle mobiliteit

De eerste zal de stad Huy in staat stellen om de kabelbaan te reactiveren en een glazen buitenlift in het fort te installeren. In april 2012 raakte een helikopter de kabels van de kabelbaan, waardoor de toeristische attractie niet meer kon worden gebruikt. De stad Huy begon na te denken over het toerisme en de rehabilitatie van de kabelbaan met een ambitieus Masterplan, dat in 2015 van start ging. De ontwikkeling van Esplanade Batta maakt deel uit van deze rehabilitatie. Het model van de gekozen cabines is vergelijkbaar met dat van de Faro-kabelbaan in Toulon, Frankrijk. Zij hebben een capaciteit van 17 zitplaatsen en een observatiezone. Nu de stedenbouwkundige vergunning is verstrekt, zouden de werken in de lente van 2020 beginnen en klaar zijn in 2021.

Bezienswaardigheid

In Namen richt de hele strategie zich op de Citadel: elk jaar bezoeken 300.000 mensen de site dankzij de muzikale, artistieke en sportieve evenementen die daar plaatsvinden. In 2020 zal de site verbonden worden met het stadscentrum dankzij het nieuwe kabelbaanproject. De verlening van de vergunning werd echter enkele maanden uitgesteld om rekening te kunnen houden met de opmerkingen van de burgers tijdens het openbare onderzoek. Begin 2019 beveelt het Waalse Gewest de bouwers van de kabelbaan aan een station te ontwerpen met hedendaagse architectuur op het Maurice Servaisplein. Zo willen ze “fake oud” vermijden. Maar de modellen moesten worden herzien voor verdere verfijning.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord