MENU
Flying CarsThe take-off of the flying cars

Vliegende auto’s nemen een hoge vlucht

Un parc «crowdsourcé» au cœur de Bruxelles

Een “crowdsourced” park in het hart van Brussel

6 februari 2017 Comments (0) Milieu, Mobiliteit

Autoloos Londen

Londense architecten onthullen “CarTube»: een netwerk van ondergrondse tunnels voor het wagenverkeer in de Britse hoofdstad. De architecten hopen zo de stad te bevrijden uit de klauwen van de auto’s.

Om de luchtkwaliteit te verbeteren en het wegverkeer te beperken was Londen één van de eerste grootsteden die een tolheffing in de stad invoerde. Zo is het hele centrum sinds 2003 onderworpen aan een Congestion Charge, een rijrecht van ongeveer 13 euro. Alleen bewoners en gebruikers van emissiearme auto’s zijn ervan vrijgesteld.

De maatregel is minder hypocriet dan het filebeleid, maar kan toch niet rekenen op unanieme bijval. Ten eerste, omdat ze de bestuurders met een hogere koopkracht niet tegenhoudt om de stad toch te vervuilen en ten tweede omdat het effect ervan op de emissie van ultrafijne deeltjes beperkt is. Om het probleem op te lossen bedacht het Londense bureau PLP Architecture een oplossing die vernieuwender is en… minder streng bestraft.

Het idee? Al het autoverkeer overbrengen naar een uitgebreid netwerk van ondergrondse tunnels. Wat wel bijzonder is: de “CarTube“, die zou bestaan uit tunnels met een kleine diameter, zou een netwerk van wegen zijn die voortdurend in beweging zijn en gestuurd worden door kunstmatige intelligentie. Een beetje zoals transportbanden waarop de auto’s terecht zouden komen. “De bestuurders zouden het grootste deel van de tijd meester zijn over hun voertuig, maar met de ontwikkeling van autonome elektrische auto’s zouden ze kunnen overschakelen op automatische piloot op deze transportbanden“, aldus Lars Hesselgren, Directeur Onderzoek bij PLP Architecture. Bovendien zouden deze wegen werken met een constante snelheid, waardoor vertragingen en verkeersongelukken dalen.”

Bovengronds geen verkeer

Het bureau beweert dat als alle auto’s zouden rijden aan 65 km/u (40 mph), de reistijd zou worden teruggebracht tot 75%, wat betekent dat een rit van het centrum van Londen naar de luchthaven van Heathrow amper 14 minuten zou duren, tegenover 34 minuten nu. Bij constante snelheid zouden de auto’s van de “CarTube” zelfs tot 40.000 passagiers per uur kunnen vervoeren.

Onder de grond zou het verkeer dus volkomen vlot verlopen. “Er zou geen ventilatiesysteem nodig zijn omdat elektrische auto’s een ‘nulemissie’ hebben“, benadrukt Directeur Onderzoek. Boven de grond zou er geen sprake meer zijn van vervuiling. De oevers van de Thames kunnen worden aangeplant en heraangelegd voor fietsers en voetgangers. Tijdens een presentatie van zijn visie voor een publiek van internationale experts zei Lars Hesselgren dat hij de inspiratie voor dit idee haalde bij de lijfspreuk van het bedrijf: “De straten zijn gemaakt voor mensen, niet voor auto’s.” Een droom die niet zo veraf lijkt, want volgens het bekende Instituut voor Onderzoek McKinsey Global, zal de verkoop van elektrische auto’s tegen 2022 vervijfvoudigen. Bovendien voorspellen de meeste grote autofabrikanten dat ze volledig autonome voertuigen zullen kunnen bouwen tussen 2020 en 2025.

Cartube © PLP Architecture
Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord