MENU
Bruxelles en scooter partagé

Brussel op een gedeelde scooter

Londres sans voitures

Autoloos Londen

Flying CarsThe take-off of the flying cars

30/01/2017 Comments (0) Mobiliteit

Vliegende auto’s nemen een hoge vlucht

Hoe brengen we een ommekeer teweeg in het stedelijk vervoer? Door de lucht. Voor de baas van Airbus staat het vast: «De vliegende auto zal de komende 10 jaar werkelijkheid worden.” Veel oververzadigde megalopolissen tonen er alvast een grote belangstelling voor en zien een mogelijke oplossing in het gebruik van luchtbanen. Airbus schat dat sommige steden in Azië en Latijns-Amerika tegen 2030 naar verwachting meer dan twintig of zelfs dertig miljoen inwoners zullen tellen. “Het is dan ook noodzakelijk om vervoermiddelen te ontwikkelen die kunnen evolueren boven de grond om verkeersopstoppingen te beteugelen“, aldus Tom Enders, CEO van Airbus.

Gaande van vliegende taxi’s van Uber tot patenten ingediend door Toyota via prototypes van de start-up Zee.Aero, ondersteund door Larry Page van Google… Aan projecten is er geen gebrek. In Duitsland kreeg de Duitse start-up e-volo al de goedkeuring om de Volocopter op de markt te brengen, een vliegende auto uitgerust met 18 propellers, die bijna automatisch en volledig elektrisch werkt. Bovendien biedt hij het voordeel van twee technische kenmerken: hij kan stationair vliegen in de automatische modus – dus geen joystick nodig die dienst doet als stuurknuppel, en hij kan automatisch landen met een eenvoudige vingerdruk op een knop.

City Airbus

Airbus van zijn kant onthulde onlangs een project dat lange tijd geheim werd gehouden. Volgens een document dat werd voorgesteld in München heeft de luchtvaargroep serieuze plannen voor een netwerk van vliegende onbemande voertuigen die een aantal stedelijke passagiers kunnen vervoeren. Het project kreeg de naam “City Airbus” en mobiliseerde al ontwikkelaars in Duitsland, in Frankrijk en in een nieuw onderzoekscentrum dat gevestigd is in Silicon Valley.

Deze machines zouden lijken op een kruising tussen een kleine helikopter en een drone en zouden werken op elektriciteit en opstijgen vanop speciale voorbehouden platforms met de naam “zenHUB”, die ondergebracht worden op openbare plaatsen zoals luchthavens en treinstations. De groep heeft zelfs gedacht aan de praktische details. Passagiers kunnen deze vliegende taxi’s bestellen via hun smartphone, voor een prijs die in de buurt komt van die van een klassieke taxi. Net zoals onbemande vliegtuigen zou de invoering van deze taxidrones geleidelijk aan gebeuren, omdat ze eerst op de “klassieke” manier bestuurd zouden worden door een chauffeur. En het blijft geen fantasie, want Airbus is van plan om zijn eerste prototype te testen voor het einde van 2017.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord