MENU
Looppark luxembourg

Luxemburg: de circulaire economie is net als Lego!

Habitare © Xevi Bayona

Spanje: stel je een thuis voor… zonder huis

6 september 2021 Comments (0) Andere, Architectuur, Milieu, Mobiliteit, Vastgoed

Berlijn: het faraonische project van de voormalige luchthaven Tegel

De Duitse hoofdstad bereidt zich voor op de start van zijn grootste stedelijke project sinds de val van de Muur in 1989. Dit enorme gemengde project (huisvesting, kantoor, technologiepark, natuurreservaat) vergt 20 tot 30 jaar werk.

De luchthaven Tegel is sinds 2020 gesloten. Tegel werd in 1948 in gebruik genomen, midden in de Koude Oorlog. In alle grote steden is de herontwikkeling van een luchthaven een moeilijke en uitdagende oefening, omdat de omvang van de bouwgrond de inzet bijzonder hoog maakt.

  • Berlin Tegel AIrport © TXL Berlin
    Berlin Tegel AIrport © TXL Berlin
  • Berlin Tegel AIrport © Tegel Projekt Gmbh
    Berlin Tegel AIrport © Tegel Projekt Gmbh

De bouw van nieuwe woningen is cruciaal in Berlijn, waar de meerderheid van de inwoners vandaag de dag huurder is. De eerste projectoproepen richten zich op de manier waarop de site de stad zal dienen, die nu een mix is geworden van vredige stedelijke wijken, uitgaansgelegenheden en bloeiende start-ups.

Tussen 20 en 30 jaar bouw

Berlin Tegel AIrport © Lorenz Moneke

Berlin Tegel AIrport © Lorenz Moneke

Het project omvat autovrije gebieden, huisvesting voor meer dan 10.000 inwoners, kantoren met een capaciteit voor 20.000 werknemers. Dit wordt trouwens de grootste houtbouwwijk ter wereld. Bijna de helft van de ruimte wordt gereserveerd voor een natuurreservaat en regenwater wordt geconserveerd als onderdeel van het duurzaamheidsconcept. Het hele project wordt geschat op € 8 miljard, wat zowel uit publieke als particuliere fondsen komt.

De site die ook een state-of-the-art technologiepark zal huisvesten, zal worden gebouwd volgens het zogenaamde ‘sponge city’-model. Het doel van dit model is om regenwater vast te houden. Tijdens de warmere maanden verdampt het en koelt het de buurt af, terwijl het in de winter langzaam in het grondwater sijpelt. Dit verlaagt dus de afvoerkosten en ondersteunt de biodiversiteit. De materialen die voor de bouw worden gebruikt, moeten natuurlijk milieuvriendelijk zijn. De overtollige energie uit het technologiepark wordt gebruikt om woonwijken te verwarmen. Regenwater wordt opgevangen en vervolgens herverdeeld om het natuurgebied en andere landschapsgebieden in stand te houden.

De mobiliteit, inherent aan het project, zal gebaseerd zijn op het openbaar vervoer — eerst elektrische bussen totdat een tram wordt gebouwd nadat de eerste woning in 2027 wordt afgeleverd — en fietspaden, inclusief fietssnelwegen. Particuliere auto’s worden in de omgeving op grote schaal verboden.

Dit ambitieuze stedelijke project (211 hectare!) zal waarschijnlijk nog veel veranderingen ondergaan.

Deel dit artikel:

Tags: , ,

Geef een antwoord