MENU

Bomen planten in de stad om het klimaat te...

Hoe de wolkenkrabber zichzelf heruitvindt

09/08/2019 Comments (0) Andere, Milieu, Mobiliteit, Technologie

Vijf treffende projecten van de Bicycle Architecture Biennale

Steden helpen zich aan te passen aan het fietsen … Dit is de uitdaging van de Bicycle Architecture Biennale die in juni in Amsterdam plaatsvindt. Voor zijn tweede editie besteedde de biënnale over de link tussen architectuur en de fiets, aandacht aan bijzonder innovatieve projecten. Hier zijn alvast de hoogtepunten.

De tweede biënnale over fietsarchitectuur in Amsterdam stelt avant-gardistische, creatieve en originele infrastructuurprojecten voor die gemeenten en mensen ertoe moeten aanzetten de fiets te nemen. “Door realistische en dynamische oplossingen te presenteren inspireert de BAB een nieuwe manier van denken over hoe steden van de toekomst eruit zouden moeten zien“, legt Adam Stones, hoofd van Bycs, het bedrijf achter de biënnale, uit. “Onze missie? Overheden overtuigen een versnelling hoger te schakelen op het vlak van fietsgeschiktheid, aan de hand van een aantal concrete voorbeelden. En mikken op de “50by30”, waarbij 50% van alle stedelijke trajecten tegen 2030 met de fiets worden gedaan.

Deze BAB bestaat uit een totaal van 15 projecten, gegroepeerd rond drie thema’s: wegen, verbindingen en bestemmingen. Van de door de architecten van NEXT, een in Amsterdam en Beijing gevestigde onderneming, geselecteerde projecten zijn er al elf gerealiseerd en zijn er nog vier in conceptfase. Hier is de top vijf.

 

1. Utrecht: de grootste fietsenstalling ter wereld

Utrecht in Nederland staat bovenaan de lijst van 90 beste fietssteden. Meer dan 43% van alle verplaatsingen vindt regelmatig plaats op tweewielige voertuigen. De overheid heeft de Nederlandse stad veranderd in een fietsparadijs dankzij een investering in ad hoc-infrastructuur: een netwerk van overdekte en openluchtfietspaden verbindt verschillende delen van de stad, en bruggen, sluizen en rotondes zijn speciaal ontworpen voor fietsers. Een groeiend aantal fietsers heeft echter een veilige plek nodig om te parkeren. De stad heeft daarom ’s werelds grootste fietsparkeerplaats gebouwd, met 12.500 plaatsen, overdekte hellingen om de toegang te vergemakkelijken en een digitaal systeem om fietsers naar vrije plaatsen te leiden. Na verdere werken streeft Utrecht ernaar om de capaciteit van deze parkeergarage in 2020 te verhogen tot 33.000 plaatsen.

 

2. Bokrijk: fietsen door het water

Limburg stelt een ongewone ervaring voor. Fietsers kunnen “door het water” fietsen op een speciaal ontworpen pad dat de vijvers van Bokrijk met elkaar verbindt. “Cycling through water” biedt op die manier een immersieve ervaring in de natuur aan. De weg is 212 meter lang en 3 meter breed. Sinds de opening is het al doorkruist door meer dan 1 miljoen fietsers die, net als Mozes, de weg tussen de wateren openen.

 

3. Limburg: fietsen op boomtoppen

In dezelfde regio hebben Limburgse stadsplanners een pad ontworpen dat fietsers letterlijk in de lucht draagt, op een boomlus bijna 10 meter boven de grond van een dichtbegroeid bos. Het pad maakt deel uit van een netwerk van fietspaden die het reservaat van De Wijers doorkruisen, in het noorden van het vlakke land. Als gevolg daarvan worden fietsers aangemoedigd om dichter bij de natuur te komen, letterlijk.

 

4. Auckland: een ultramoderne luchtweg

In dezelfde geest, maar op een meer stedelijke manier, is Auckland bijna klaar met de bouw van een fietscorridor boven de drukste hoofdwegen van de stad. De eerste fase van het project heeft al een oude snelweg getransformeerd tot een verhoogde luchtweg. Met atmosferische sensoren informeert dit pad de fietsers in real time over de mate van vervuiling. Het belangrijkste is dat het de centrale snelweg van Auckland doorkruist en pendelaars verbindt met het bestaande fietsnetwerk van de stad. Een veilige manier voor stadsbewoners om naar het stadscentrum te komen.

 

5. China: ’s werelds langste verhoogde fietspad

Het bouwen van ’s werelds langste verhoogde fietspad over een afstand van 7,6 kilometer: dat is de uitdaging van Xiamen, China. Dit fietspad in de lucht doorkruist de stad boven een zwaar gebruikt wegennet. Met een capaciteit van 2000 fietsen op spitsuren en verhuurpunten voor wie geen eigen fiets heeft, moet deze nieuwe route de files in de metropool verlichten en mensen aanmoedigen om op het stalen ros te springen. Het fietspad ligt onder een busbaan. Het volgt het netwerk voor openbaar vervoer van de stad en verbindt het met 11 afslagpunten. Het idee is om intermodaal vervoer aan te moedigen, want op elk moment kunnen fietsers het pad verlaten om in de bus of metro te springen.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord