MENU
Tour & Taxis masterplan by Vincent Callebaut

Het ongelooflijke project van Vincent Callebaut voor Tour &...

Pedestrians returning en masse to cities

Voetgangers maken een comeback in de steden

23/02/2017 Comments (0) Milieu, Mobiliteit

Groene ruimten op de daken van bussen en bushokjes

Bussen vervuilen, maken lawaai en geven warmte af. Om de stad aangenamer te maken, heeft de gemeenteraad van Madrid onlangs een ambitieus proefproject goedgekeurd. Namelijk het aanbrengen van groene ruimtes op de daken van bushokjes en bussen om hun lawaai en vervuiling te absorberen en om de temperatuur erbinnen in de zomer gemiddeld met 3,5°C te doen dalen.

Het project kreeg de naam “Muévete en verde” of “Verplaats je in het groen” in het Nederlands, en is van de hand van Marc Grañen, een Spaanse kunstenaar en landschapsarchitect. Samen met ingenieurs creëerde hij een volledig ecosysteem dat kan worden vastgemaakt op de daken. Het is uitgerust met een waterdicht irrigatiesysteem, substraten en planten die bestand zijn tegen beweging.

Naast zijn esthetische kant heeft het project ook een milieudoelstelling. Groene daken kunnen de vervuiling absorberen en lawaai en warmte doen afnemen. In de zomer kan de temperatuur binnen in de bussen met 3 tot 4 graden zakken. Dat is niet niks. Maar vooral, 1m2 van deze bewegende groene eilanden kan jaarlijks 20 kg CO2 absorberen.

Lancering van het project deze zomer

Met zijn bedrijf Phytokinetic testte Marc Grañén zijn idee al uit in 2013 op een autobus van de camping Castell Montgrí, gelegen in Estartit, een badplaats aan de Costa Brava. Overtuigd door het ecologische aspect van dit project gaf de gemeenteraad van Madrid hem groen licht om het project uit te testen op de lijnen 27 en 34, die het meest gebruikt worden door de Madrilenen. Zo zullen er dit jaar 130 bushokjes ingericht worden, aldus La Vanguardia. Elke “tuin” zal worden gemaakt van metalen gaas en duurzame materialen die de beweging kunnen opvangen zonder water te lekken.

Indien het concept blijkt te werken, wordt het nadien uitgebreid naar het gehele netwerk. Als we weten dat EMT, de stedelijke vervoersmaatschappij van Madrid, 1.900 bussen telt, moeten er bijna 20.000 vierkante daken worden uitgerust. Dit is potentieel goed voor 400 ton geabsorbeerde CO2 per jaar, de bushokjes niet meegerekend, die ook met planten worden aangelegd. Kostprijs: gemiddeld 2.500 euro.

Deel dit artikel:

Tags: , , , ,

Geef een antwoord